لیسه گیری

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. بدون دسته
  4. chevron_right
  5. لیسه گیری

لیسه گیری خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

بدنه اتومبیل از سه لایه آلیاژ ساخته شده است. به خراش‌های ایجاد‌شده در لایه اول، خراش‌های سطحی می‌گویند. اما اگر خراش و رنگ‌رفتگی به لایه‌های دوم و سوم برسد، خراش دیگر سطحی نیست و خراش عمیق محسوب می‌شود. در واقع لیسه گیری خودرو برای رفع این نوع خراش‌ها بسیار مناسب است.

نکات کلیدی

لیسه گیری خودرو به‌منظور تعمیر بدنه و از بین بردن خراش عمیق انجام می‌شود.
با لیسه کشی رنگ ماشین می‌توان رنگ بدنه را که به‌صورت ترک‌خورده درآمده، تعمیر کرد.
در مرحله پولیش‌کاری برای اینکه مواد بکاررفته در فرورفتگی خراش پخش نشوند، بدنه خودرو باید کاملا خشک شده باشد.
قلم گیری رنگ خودرو یکی دیگر از روش‌های تعمیر بدنه و ترمیم خط و خش بدنه ماشین است.

لیسه گیری خودرو چیست؟

در فرآیند لیسه گیری خودرو، متخصص به‌منظور تعمیر بدنه و از بین بردن خراش عمیق ابتدا با استفاده از شوینده‌های مخصوص نقاط آسیب‌دیده را تمیز کرده، بعد آن نقاط جلوی نور خورشید یا فرابنفش قرار می‌گیرد.

سپس با توجه به رنگ خودرو، عمل بتونه‌کاری و رنگ صورت می‌گیرد. در آخر اضافات رنگ را برداشته می‌شود که به این عمل، لیسه گیری خودرو می‌گویند.

با عمل لیسه کشی رنگ ماشین می‌شود رنگ بدنه را که به‌صورت ترک‌خورده درآمده، تعمیر کرده و از صرف هزینه‌های به مراتب بیشتر جلوگیری کرد.

آموزش لیسه گیری خودرو

برای لیسه گیری خودرو مراحل ذیل انجام می‌شود:

ابتدا نقاط آسیب‌دیده توسط متخصص تشخیص داده شده، سپس با استفاده از شوینده‌های مخصوص لیسه‌کشی نقاط را به‌خوبی تمیز می‌کنند.

در این مرحله بدنه خودرو را در معرض نور خورشید و نور فرابنفش قرار می‌دهند تا وسعت و عمق خراش معلوم شود.

سپس متخصص باید با در نظر گرفتن کد رنگ خودرو، با رنگ خشک یا جامد محل خراش را پر کند. در همین مرحله عمل بتونه‌کاری هم انجام می‌گیرد.

پس از خشک شدن بتونه و رنگ خشک و جذب رنگ توسط بنده، نوبت صافکاری و لیسه‌کشی رنگ ماشین می‌رسد.

با استفاده از لیسه‌های نرم و مخصوص، باید قسمت‌های اضافی برداشته شود. در واقع به عمل برطرف کردن اضافات رنگ و صافکاری آن لیسه گیری خودرو می‌گویند.

در مرحله آخر باید عملیات پولیش‌کاری و واکس بدنه صورت بگیرد.

اهمیت عملیات پولیش کردن بعد از لیسه گیری خودرو

عملیات پولیش کاری و واکس بدنه، نهایی‌ترین مرحله از لیسه گیری ماشین محسوب می‌شود.

در این قسمت از مقاله به نکات مهم مربوط به پولیش کاری خودرو اشاره می‌کنیم:

پولیش‌ کاری ناحیه صدمه‌دیده با استفاده از رنگ جامد قوی و دستگاه پولیش انجام می‌شود.

در مرحله پولیش کاری برای اینکه مواد بکار رفته در فرورفتگی خراش پخش نشوند، بدنه خودرو باید کاملا خشک شده باشد.

پولیش باید براساس نوع رنگ بدنه انتخاب شود تا از آسیب رسیدن به رنگ خودرو جلوگیری کنید.

در مرحله واکس بدنه، فرد متخصص باید بر اساس میانگین دمای هوا و نوع کاربری خودرو، واکس مناسب را انتخاب نماید.

به‌طور کلی برای انجام این عملیات از واکس نرم استفاده می‌شود.

قلم گیری رنگ خودرو چیست؟

قلم گیری رنگ خودرو هم یکی دیگر از روش‌های تعمیر بدنه و ترمیم خط و خش بدنه ماشین است.

به‌منظور انجام عملیات قلم گیری رنگ خودرو مراحل ذیل را دنبال کنید:

سطح آسیب‌دیده و محل خراش را به‌خوبی بشویید.

بعد از اینکه بدنه ماشین خشک شد، با استفاده از قلم گیر فرورفتگی و خش را با رنگ پر کنید.

پس از اینکه رنگ بدنه کاملا خشک شد، اقدام به شستشو و واکس بدنه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست