جلوبندی انواع ماشین

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. جلوبندی
  4. chevron_right
  5. جلوبندی انواع ماشین

جلوبندی ماشین چیست و اجزای آن کدام اند؟

جلوبندی ماشین چیست ؟ چه نقشی در خودروی شما ایفا میکند؟ خرابی های مربوط به آن شامل چه مواردی می باشد؟

ما سعی داریم تمامی سؤال های ذکر شده در فوق را در این مقاله پاسخ دهیم. بنابراین تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

خرابی جلوبندی ماشین یکی از شایع ترین مشکلاتی است که برای رانندگان وسایل نقلیه پیش می آید.

این بخش از خودرو آنقدر مهم است که در صورت خرابی و داشتن هر گونه مشکلی، مشتریان خودرو به شدت کم می شوند. برای تعمیر این سیستم نیز مراکز تخصصی جدایی با عنوان “جلوبندی سازی” وجود دارند.

در این مقاله ما قصد داریم به شما توضیج دهیم جلوبندی ماشین چیست و شما را با ساختمان کلی جلوبندی و سیستم تعلیق و نشانه ها و دلایل خرابی آن آشنا کرده و با به اشتراک گذاشتن مطالب مفید در این زمینه، از هزینه های هنگفتی که ممکن است در آینده برای خودروی شما پیش بیاید، جلوگیری کرده باشیم.

و اما منظورمان از جلوبندی ماشین چیست ؟ از چه قطعاتی تشکیل شده و هر کدام چه نقشی را ایفا می کنند؟

اگر بخواهیم یک توضیح کلی بدهیم، سیستم جلوبندی به یک مجموعه از قطعاتی گفته می شود که تعادل خودرو را چه در زمان حرکت و چه درحالت سکون حفظ می کنند. پس حالا که صحبت از “تعادل” شد، احتمالا بیشتر به اهمیت این مجموعه پی بردید.

حتی اگر با انواع لوازم یدکی خودرو و مشخصات آنها به هیچ عنوان آشنایی نداشته باشید، با شنیدن نام “سیستم جلوبندی” می توانید حدس بزنید که این سیستم متعلق به قسمت جلویی خودرو است. در واقع جلوبندی به کل قسمت جلویی و زیرین خودرو گفته می شود.

این بخش معمولا با سیستم تعلیق خودرو اشتباه گرفته می شود، اما سیستم تعلیق خودرو شامل کمک فنرها و چرخ های عقب نیز می‌شود. در حالی که جلوبندی خودرو تنها به قسمت جلویی خودرو اختصاص می یابد.

یکی از دلایلی که جلوبندی ماشین ، یک سیستم مهم در خودرو محسوب می شود، این است که چرخهای جلوی ماشین در هدایت خودرو به طرفین نقش زیادی دارند. بنابراین سیستم تعلیق در بخش جلویی خودرو که شامل کل سیستم فرمان نیز است، مهمتر از سیستم تعلیق عقب بوده و به همین دلیل با نام اختصاصی “جلوبندی” آن را می شناسیم.


اجزای تشکیل دهنده جلوبندی ماشین چیست ؟

تا به اینجا شما تا حدودی متوجه شدید که جلوبندی ماشین چیست . در این مقاله ما قصد داریم به طور اختصاصی به بررسی خرابی جلوبندی ماشین پرداخته و نشانه ها و دلایل آنرا به شما معرفی کنیم.

قبل از پرداختن به این موضوع، باید بدانیم قطعات تشکیل دهنده جلوبندی ماشین چیست ، که احتمالا نام برخی از آنها که بیشتر نام آشنا تر هستند، به گوشتان خورده باشد.

و اما اجزای تشکیل دهنده سیستم جلوبندی ماشین چیست :

سیبک ها
اکسل
سیستم تعلیق در جلو
سیبک ها
فنر و کمک فنر های جلو
طبق
سگ دست و شغال دست
میل تعادل و میل موجگیر
بلبرینگ و توپی چرخها
سیستم چرخها
رام

هر کدام از قطعات فوق نقش بسزایی در عملکرد کل سیستم جلوبندی دارند و بنابراین خرابی هر کدام از آنها می تواند موجب خرابی جلوبندی ماشین بشود.

توجه داشته باشید که این خرابی ها هم چنین از شایع ترین اتفاقاتی هستند که برای انواع خودرو های خارجی نظیر بنز، هیوندا و … نیز ممکن است رخ بدهند. بنابراین توجه به آنها راننده را از پرداخت هزینه های هنگفت نجات می دهد.

تقسیم بندی سیستم جلوبندی خودرو

سیستم جلوبندی خودرو به دو نوع عمده سیستم جلوبندی مستقل و وابسته تقسیم می‌شود که در ادامه به توضیح مختصری از هر دو خواهیم پرداخت.

سیستم جلوبندی وابسته:

در این سیستم جلوبندی، از یک محور محکم متشکل از یک میله فولادی یا آلومینیومی استفاده می شود که در عرض خودرو کشیده شده است.

این میله توسط فنرهای خاصی (leaf springs) ثابت می شود.همچنین برای اتصال چرخ‌های بیرونی به محور از پین‌ها و بوش‌ها استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است، جنس محوری که در خودروهای سواری مدرن استفاده می شود با خودروهای باری و کامیون‌ها و به طور کلی خودروهای حمل بار متفاوت است.

معمولا در خودروهای حامل بار از محورهای جامد(Solid Axle) استقاده می شود که به دلایلی برای استفاده در ساختمان جلوبندی‌ خودروهای سواری مناسب نیستند.

سیستم جلوبندی خودرو از نوع مستقل:

سیستم جلوبندی مستقل در دهه 1930 برای بهبود کنترل خودروها و راحتی سواری توسعه یافت.

برخی از سیستم‌های مستقل اولیه از محورهای نوسانی استفاده می‌کردند، اما سیستم‌های مدرن از میله‌های چپمن یا مک فرسون، بازوهای دنباله‌دار، چند پیوندی یا استخوان‌های جناغی استفاده می‌کنند.

با طراحی مستقل، هر چرخ بر روی محور خود نصب می شود. این به چرخ ها اجازه می دهد تا به طور جداگانه به شرایط جاده پاسخ دهند(یعنی به یک دست انداز در جاده واکنش نشان می دهند).

این قابلیت در تضاد با سیستمی است که در آن چرخ‌ها به هم متصل می‌شوند.

معمولاً دو سمت سیستم جلوبندی با محورهایی که قابلیت چرخشی ندارند یا مکانیسم های دیگر از این قبیل متصل می شود.

میله ضد رول سرعت فنر سمت چپ و راست را به هم متصل می کند اما حرکت آنها را به هم گره نمی زند.

همچنین، با سیستم جلوبندی مستقل، وزن فنر کاهش می یابد که باعث می شود خودرو نرم تر حرکت کند.

همانطور که اشاره شد، کلمه ی مستقل به حرکت یا مسیر حرکت چرخ ها در سیستم تعلیق خودرو برمی گردد.اکثر خودروهای مدرن دارای سیستم جلوبندی مستقل (IFS) هستند. این سیستم جلوبندی انواع مختلفی دارد به طور مثال:

I-beam tWIN -1 یکی از انواع این سیستم است. که از بسیاری جهات عملکردی شبیه به محور جامد که به آن اشاره کردیم دارد، اما در طراحی این سیستم هدف بهبود حرکت و هندلینگ بوده است .

همچنین به دلیل توانایی حمل بار، در وانت‌ها و سایر خودروهای حمل بار استفاده می شود.در حالی که طراحی I-beam twin نسبت به محور جامد بهبود یافته بود، اما هنوز هم دارای اشکالاتی است. به عنوان مثال با حرکت چرخ ها به سمت بالا و پایین شاهد ساییدگی تایر در طول تغییر مسیر هستیم.

2- سیستم جلوبندی دارای فنر کویل نوع اول(TYPE 1 COIL SPRING): اجزای تشکیل دهنده این سیستم شامل دو بازوی کنترلی بالا و پایین،دو مفصل توپ بالایی و پایینی و … است.

نکته بارز این طراحی در طول بازوهای کنترل است. بازوهای کنترل دارای طول نابرابر هستند. بازوهای بالایی کوتاهتر از بازوی پایینی هستند. این طرح به عنوان بازوی کوتاه / بازوی بلند یا طرح بازوی موازی نیز شناخته می شود.

استفاده از بازوهای کنترلی با طول نابرابر باعث تغییر جزئی خمیدگی هنگام حرکت وسیله نقلیه می شود. اگرچه این ممکن است بد به نظر برسد، اما در واقع اینطور نیست. اگر طول هر دو بازو یکسان باشد، تغییر مسیر رخ می‌دهد که باعث می‌شود تایر به پهلو حرکت کند که باعث سایش لاستیک تایر و مشکلاتی در حمل و نقل می شود.

علائم خرابی جلوبندی ماشین چیست

در این بخش از مقاله قصد داریم ببینیم علائم خرابی جلوبندی ماشین چیست و چگونه از وجود نقص در این سیستم با خبر شویم.

به طور کلی، خرابی جلوبندی ماشین دارای نشانه های زیر است:

سواری خشک و خشن خودرو
عدم برابری آجها روی تایر ها
کشیده شدن خودرو در پیچها بر خلاف فرمان راننده
روغن زدگی در کمک فنر و دیگر قطعات
پاسخ نامناسب خودرو در هنگام آزمون تکان

در ادامه در مورد موارد فوق، توضیح مختصری خواهیم داد.

سواری خشک و خشن خودرو:

در صورت خرابی جلوبندی ماشین ، سواری خشک شده و ناهمواری های جاده به کابین منتقل می شود. در این مورد، صدای تق تق به گوشتان می رسد.

عدم برابری آجها روی تایر ها:

اگر می خواهید بدانید که با خرابی جلوبندی ماشین مواجه شده اید یا نه، لاستیک ها را بررسی کنید. اگر آجها به طور نامتوازن ساییده شده باشند، باعث می شود سیستم تعلیق در بالانس نگه داشتن خودرو به مشکل بخورد. در این صورت فشار برابری بر لاستیک ها وارد نمی شود.

این عدم تعادل باعث لرزش فرمان شده و منجر به خرابی جلوبندی ماشین می شود.

کشیده شدن خودرو در پیچها بر خلاف فرمان راننده:

همانطور که قبلا هم گفته شد، اگر در صورت پیچیدن احساس کردید که خودروی شما بر خلاف فرمانتان می پیچد، یعنی خرابی جلوبندی ماشین اتفاق افتاده است. بخش های متعدد تشکیل دهنده سیستم جلوبندی می توانند موجب این اتفاق شده باشند.

روغن زدگی در کمک فنر و دیگر قطعات:

اگر بخواهید ببینید که آیا نشتی در قطعات جلوبندی وجود دارد یا نه، در قسمت زیرین، مستقیم به سیستم تعلیق نگاه کنید. اگر فنر و کمک فنرها روغنی بودند، یعنی این قطعات در حال نشت روغن هستند.

در این صورت حتما به یک متخصص مکانیک مراجعه کرده و آن را تعویض کنید. چرا که تعویض با تاخیر آن می تواند موجب خرابی جلوبندی ماشین شما باشد.

پاسخ نامناسب خودرو در هنگام آزمون تکان:

یکی از راه هایی که از طریق آن می توانید متوجه شوید که آیا با خرابی جلوبندی ماشین مواجه هستید یا خیر،این است که در حالت ایستاده وزن خود را روی قسمت جلویی خودرو بیندازید و این قسمت را به سمت پایین بفشارید و سپس رها کنید. اگر هنگام رها کردن، ماشین شما بیشتر از 3 بار بالا پایین شد، یعنی شما با خرابی جلوبندی ماشین مواجه شده اید.

در صورتی که خودروی شما پراید است، می توانید با مطالعه مقاله تحت عنوان ” علائم خرابی جلوبندی پراید را بشناسید ” به طور خاص، با نشانه های خرابی جلوبندی پراید آشنا شوید.

هم چنین شما می توانید با مطالعه مقاله ” علائم خرابی جلوبندی پژو 206 ” با نقص هایی که می توانند در سیستم جلوبندی پژو 206 رخ دهند، آشنا شوید.

دلایل خرابی جلوبندی ماشین چیست

از آنجایی که جلوبندی خودرو یک سیستم است، و از آنجایی که سیستم یعنی مجموعه ای از قطعاتی که با هم در ارتباط و تعامل بوده و هدف یکسانی را دنبال می کنند، بنابراین خرابی هر کدام از این اجزا می تواند عملکرد دیگر قطعات را مختل کرده و در نتیجه باعث خرابی جلوبندی ماشین بشود.

خرابی یک سری از اجزای جلوبندی بسیار شایع است. ما در ادامه به معرفی و بررسی این خرابی ها خواهیم پرداخت.

خرابی در قسمت فرمان:

یکی از دلایل خرابی جلوبندی ماشین می تواند خرابی سیستم فرمان باشد. اجزای اصلی سازنده این سیستم شغال دست و سیبک فرمان هستند.

خرابی این قطعات باعث مختل شدن فرمان پذیری خودرو می شود.

وظیفه سیبک فرمان تنظیم زاویه محوری چرخها و انتقال نیروی فرمان به لاستیک است. اگر این قطعه خراب شود، باعث خرابی جلوبندی ماشین شده و به تبع آن، شما شاهد به یک طرف کشیده شدن خودرو، افزایش خلاصی و فرمان پذیری چرخها، حرکت راحتتر فرمان به یک سو و … خواهید بود.

به منظور آشنایی بیشتر با سیبک و نقش آن در سیستم خودرو، مقاله تحت عنوان “علائم خرابی سیبک خودرو” را مطالعه فرمایید.

خرابی در قسمت موجگیر:

میل موجگیر قطعه ای از جنس فولاد است که سطح مقطع آن دایره ای بوده و میان دو چرخ قرار می گیرد.

وظیفه اصلی آن انتقال بخشی از حرکت عمودی یک چرخ خودرو به چرخ دیگر است. این قطعه توسط لاستیک چاکدار و بسط، به شاسی خودرو وصل شده و به واسطه رابط موجگیر، به چرخها متصل می شود.

میل موجگیر از چپ کردن خودرو هنگام فرمان گیری های شدید جلوگیری می کند.

اگر خرابی جلوبندی ماشین به دلیل خرابی میل موجگیر باشد، یعنی احتمالا این قطعه شکسته که البته این شکستگی نشانه هایی دارد. اگر صدای شدیدی از قسمت جلوبندی شنیدید و احساس کردید که موقع پیچیدن، خودرو گیج می خورد و اتاق بر روی چرخها بازی می کند، یعنی میل موجگیر شکسته!

هم چنین از نشانه های خرابی جلوبندی ماشین می تواند تغییر ارتفاع گرفتن خودرو هنگام شروع حرکت و شتاب گیری باشد. در این مورد اصطلاحا می گویند خودرو نوک بلند کرده است. در صورتی که این علائم را احساس کردید، یعنی میل موجگیر خودروی شما شکسته است.

خرابی در قسمت طبق:

طبق یک قطعه فلزی است که از یک طرف به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگر به شاسی ماشین وصل می شود.

این قطعه بسیار سخت بوده و قدرت تحمل آن بالاست، ولی در صورتی که با جسم سختی مانند سنگ برخورد کند و نیروی شدیدی به آن وارد شود، تغییر شکل می دهد. پس در صورت تغییر شکل و خرابی این قطعه، شما با خرابی جلوبندی ماشین مواجه خواهید بود.

خرابی های ذکر شده در فوق، از شایع ترین خرابی هایی بود که بسیاری از رانندگان با آن مواجه می شوند. با در ذهن سپردن این علائم، از خرابی جلوبندی ماشین خود جلوگیری کنید.

بیشترین عوامل خرابی در جلوبندی ماشین

در دید کلی بیشترین عوامل خرابی سیستم جلوبندی و تعلیق به دسته بندی های زیر تقسیم می شود:

تصادفات شدید و ضربات سخت
ضربات محکم و ناهمواری جاده ها
برودت هوا
گرمای هوا
عمر مفید و تاریخ انقضا

در ادامه این مطلب، موارد ذکر شده در فوق را بررسی خواهیم کرد.

بیشترین عوامل خرابی جلوبندی ماشین در مرحله اول تصادفات شدید و ضربات سخت و محکم است که به چرخ ها و محور ماشین وارد می شود و قطعات زیادی از جلوبندی را درگیر و خراب می کند.

وقتی با خودرو و با سرعت نسبتا زیاد حرکت می کنید، احتمال بیشتر آسیب دیدن قطعات داخلی خودرو در صورت تصادفات شدید و ضربات سخت و محکم افزایش می باید.

دومین عامل خرابی را می توان به ضربات محکم اما کم اثر تر از تصادفات نام برد که شاید با یکبار برخورد مشکلی پیش نیاورد، اما می تواند با تکرار ضربات احتمالی مشکل ساز بوده و منجر به خرابی شود.

به عنوان مثال، فرض کنید که شما در حال رانندگی هستید و ناگهان و با همان سرعت بر روی دست اتداز بلندی میروید و یا درون چاله ای می افتید و ضربه ای به خودروی شما وارد می شود، اما مشکلی برای خودرو ایجاد نمی کند.

هرچه تعداد این ضربات بیشتر شود، احتمال خرابی جلوبندی ماشین بیشتر خواهد شد.

یکی دیگر از عوامل مهم خرابی جلوبندی ماشین، آب و هوا و برودت است.

در فصول سرد، به علت برودت هوا، قطعاتی که در آن ها لاستیک به کار گرفته شده، ترد و شکننده می شوند. هنگامی که قطعات در اثر سرما خشک تر شوند، در نتیجه شکننده تر می شوند و احتمال خرابی آنها بیشتر است.

برای جلوگیری از این موضوع، هنگامی که استارت میزنید و خودرو روشن می شود، کمی در محل باقی بمانید تا خودرو به اصطلاح گرم شود. این موضوع باعث می شود که دسته موتور ها، سیبک ها و به طور کلی تمامی قطعات درگیرتر شوند و به مرور بهتر و بیشتر برای کار کردن آماده شوند.

در فصول گرم هم به علت افزایش دمای هوا، قطعات منبسط تر شده و قطعات لاستیکی هم به علت گرما نرم تر و مستهلک تر می شوند.

از عوامل دیگر در بیشترین عوامل خرابی در جلوبندی ماشین ، طول عمر و تاریخ انقضای قطعات است.

هر قطعه ای که شما در خودروی خود نصب کرده اید، دارای طول عمر و تاریخ انقضا بوده و پس از سپری شدن آن مدت مصرف، دچار خرابی و از کار افتادگی قطعه می شود.

نکته مهم در بیشترین عوامل خرابی جلوبندی ماشین این است که در صورتی که قطعه ای از خودروی شما دچار خرابی شد، در اولین فرصت و زمان ممکن تعمیر کنید، زیرا این موضوع باعث می شود به سایر قطعات فشار وارد شده و به تبع آن، قطعات دیگر را نیز خراب و دچار مشکل می کند.

نکته بعدی که اشاره کردن به آن از اهمیت بالایی برخوردار است، وجود چند علت از عوامل گفته شده در بالا در کنار یکدیگر است.

به عنوان مثال فرض کنید در فصل سرما در حالی که خودروی شما گرم نیست، در حال حرکت هستید. در حین رانندگی، خودروی شما درون چاله ای می افتد و این امر باعث می شود تا بیشتر قطعات را مورد آسیب و در نهایت خرابی قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست