تنظیم موتور انواع خودرو

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. تعمیرگاه خودرو در تهران
  4. chevron_right
  5. تنظیم موتور انواع خودرو

تنظیم موتور-5 نکته درباره تنظیم موتور خودرو که باید بدانید

تنظیم موتور خودرو یکی از مهم ترین کارهایی می باشد که خودرو داران باید زمان انجام آن را بدانند.در این مقاله از کاراکال تیونینگ شما را به طور کامل با این موضوع آشنا می کنیم.همراه ما باشید.
اهمیت تنظیم موتور

شایع ترین دلیل رد شدن از معاینه فنی آلایندگی بیش از حد مشخص شده در استاندارد های تصویب شده می باشد. وجود بیش از حد مجاز گازهای آلوده کننده هوا، در مسیر خروجی اگزوز خودرو شما نشان از تنظیم نبودن موتور دارد. البته لازم به ذکر است که همیشه معاینه فنی ما را به مراکز تنظیم موتور نمی کشاند.

گاهی اوقات روشن شدن چراغ چک، کم جون شدن خودرو یا به اصطلاح کم نفس شدن آن نیز ممکن است مالک را به این مراکز بکشاند. در ادامه مقاله در این باره بیشتر سخن خواهیم گفت.
علائم نیاز خودرو به تنظیم موتور

کاهش شتاب خودرو
بد استارت خوردن موتور
لرزش در حالت درجا کار کردن
شنیده شدن صدای غیر عادی موتور
خارج شدن دود سیاه از اگزوز
افزایش مصرف سوخت
خام سوزی یا ریپ زدن موتور

مواردی که در بالا ذکر شد برای زمانی است که شما بدون روشن شدن چراغ چک می توانید متوجه وجود ایراد در خودرو شوید، اما اگر چراغ چک خودرو شما روشن بود، مشکل خودرو شما می تواند از موارد زیر باشد. که البته مراجعه به تون آپ جهت تنظیم موتور را الزامی می کند.

دلایل روشن شدن چراغ چک خودرو

نقص در عملکرد سنسور یا خرابی آنها ( مپ سنسور ، سنسور دمای هوا ، سنسور دمای آب ، سنسور اکسیژن و…)
نقص در عملگرها (مانند استپر موتور، سوزن انژکتور ، رله یا مقاومت فن…)
اعلام شرایط نامناسب آلایندگی (مانند خرابی کاتالیست که می تواند به منجر به رد شدن از آزمون آلایندگی معاینه فنی شود.)

فرسودگی قطعات و وجود اشکال در سیستم های الکترونیکی مانند سنسور اکسیژن و یا سنسور میل سوپاپ می تواند یکی از این دلالیل باشد. در صورتی که هرکدام از این سنسورها و عملگرها دچار مشکل شود، در عملکرد موتور خودرو تاثیر گذار خواهد بود و ممکن است با علائمی مانند بد کار کردن موتور، دیر روشن شدن خودرو و یا روشن نشدن خودرو مواجه شوید. تنظیم موتور که به عنوان بخشی از مراحل نگهداری خودرو نیز محسوب می شود.

نکته مهمی که در این باره باید در نظر گرفته شود، یک فرد تون آپ کار باید به برخی از نکات مکانیکی نیز تسلط داشته باشد. برای مثال تشخیص اینکه تسمه تایم شما به درستی تنظیم (تایم) شده یا نه، یا لقی سوپاپ ها بدرستی تنظیم شده است یا خیر.

تنظیم لقی سوپاپ اصطلاحا به فیلرگیری مشهور است که در موتور پراید قدیم B3 و پژو 206 TU3 یا نیسان زامیاد باید انجام شود و در موتور XU7 به شیم گیری مشهور است. با کار کردن موتور میزان این لقی کم و زیاد میشود که این این امر موجب کاهش شتاب خودرو یا افزایش صدای موتور و یا کم شدن توان خودرو به دلیل پایین رفتن تراکم می شود. وقتی شما به تعمیرگاه مراجعه میکنید، با انجام فیلرگیری فاصله بین آنها را دوباره بررسی و اصلاح می‌کند.

توجه داشته باشید برخی از خطاهای خودرو نظیر خرابی کاتالیست را می توان با ریمپ برطرف کرد. از جمله مشکلاتی که در برخی خودروهای جدید دیده می شود، بروز برخی از خطاهای کاذب می باشد. این خطاها عموما بخاطر استفاده از بنزین نامرغوب ایجاد می شوند که به کمک ریمپ قابل برطرف شدن می باشد.

مراحل تنظیم موتور

1) سیستم جرقه زنی

اولین کار بررسی سیستم جرقه زنی که شامل شمع و وایر و کویل است، شروع می شود.

شما باید بررسی کنید که آیا پوسیدگی، خشکی و ترک خوردگی وجود دارد یا اینکه آیا آنها در جایی ساییده شده اند یا خیر. در واقع شما وضعیت کلی وایرها را نگاه کنید، اگر مشکلی وجود نداشت، آنها را تعویض نمی کنید. یکی از مهمترین علائم خرابی وایرها، برق دزدی است که موجب افتادن خطوط مشکی نازک روی بدنه چینی شمع می شود.

حالا به سراغ شمع می روید. در واقع توصیه شده است که هر 30000 هزار کیلومتر اجزای سیستم جرقه زنی را تعویض کنید. به هر حال تکنسین های خودرو به صورت چشمی شمع ها را بررسی می کنند متوجه می شوند که قابل استفاده هستند یا خیر و در صورت نیاز آن را تعویض می کنند. علائمی مانند به هم خوردن گپ سر شمع یا خوردگی الکترود شمع به راحتی قابل تشخیص است.

2)سیستم سوخترسانی

تمیز بودن و شستشوی سیستم سوخت رسانی یکی دیگر از موارد مهم است. در صورتیکه شخصاً بخواهید اقدام به تمیز کردن سوزن انژکتورهای خودروی خود کنید می توانید از مکملهای مخصوص این کار که در بازار به فروش می رسند و در باک ریخته می شوند استفاده کنید، اما توجه داشته باشید قیمت یک مکمل ارجینال زیر 150 هزار تومان نمی باشد و سایر مکملهای موجود در بازار بخصوص پمپ بنزین ها از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند.

بهترین روش سرویس سیستم سوخترسانی، استفاده از دستگاه تمیز کننده انژکتور به نام دستگاه شستشوی انژکتور اولتراسونیک می باشد. برای انجام این سرویس، سوزن های انژکتور را از روی خودرو جدا کرده و بر روی دستگاه شستشوی انژکتور وصل می کنند.

هنگامی که دستگاه شروع به کار کردن میکند، شما می توانید میزان پاشش سوخت هر سوزن را بررسی کنید. سپس بعد از این مرحله از حمام التراسونیک استفاده می شود که جرم های داخل سوزنها را با امواج التراسونیک از مجراهای داخلی سوزن جدا می کند.

به علت نامرغوب بودن سوخت در ایران، در اکثر مواقع در مسیر سوزن انژکتور جرم گرفته و مانع از پاشش سوخت به میزان مناسب سوزن انژکتور می شود. به همین دلیل توصیه شده است که قبل از روشن شدن چراغ بنزین، بنزین بزنید. تا هم از فشار آمدن و سوختن پمپ بنزین و هم از وقوع این مشکل جلوگیری کنید.

و لازم است یادآوری کنیم مهمترین موضوعی که مانع از جرم گرفتن سوزن های انژکتور می شود، تعویض به موقع یا زودتر از موعد فیلتر بنزین می باشد که پیشنهاد ما 10 هزار الی 15 هزار کیلومتر برای شهر های پر ترافیک و 15 هزار الی 20 هزار کیلومتر برای شهرهای کم ترافیک می باشد.

هشدار: پس از هر سرویس شستشوی انژکتور لازم است ارینگهای این قطعات تعویض گردد.
3)سیستم هوارسانی

یادتان باشد در تعویض لوازم مصرفی خودرو نظیر فیلترهای هوا و بنزین باید ساعت کارکرد خودرو نیز در نظر گرفته شود. برای مثال ترافیک یا درجا کارکردن خودرو منجر به زودتر مستهلک شدن این فیلترها می شوند. تعویض فیلتر هوا در شهرهای الوده مانند تهران هر 6000 کیلومتر توصیه می گردد. اگرچه فیلترهایی وجود دارند که قابل استفاده مجدد هستند، برخی از فیلترهای هوای اسپرت که اخیرا به فروش می رسند قابل شستشو هستند.

موضوع دوم درباره سرویس سیستم هوارسانی، شستشوی دریچه گاز می باشد. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید به مروز زمان به دلیل ورود بخارات روغن به دریچه گاز، موجب کثیف شدن این قطعه می گردد. با توجه به اینکه در سالهای اخیر استفاده از دریچه گازهای برقی افزایش یافته، فراموش نکنید کثیفی این قطعه زیان بارتر می باشد. در خودروهای معمولی، تمیزکردن مجرای استپر موتور هم می تواند در افزایش طول عمر این قطعه موثر باشد.
توجه داشته باشید، بررسی سلامت قطعاتی نظیر ارینگ دریچه گاز در حین سرویس کردن آن الزامی می باشد. از مهمترین نکات تنظیم موتور خودروی تندر 90 که موجب گاز خوردن بیجا در حین استارت صبحگاهی می شود، خرابی همین ارینگها می باشد.

بررسی رنگ دود خروجی موتور و ارتباط با تنظیم موتور

1- دود سفید

در فصل زمستان که هوا سرد است، خارج شدن دود سفید از خودرو به علت وجود شبنم های ریزی که به علت سرما بر سر پیستون جمع شده است و با استارت خودرو، ذرات آب بر اثر گرما به گاز تبدیل شده و از اگزوز خارج می‌شوند. که به شکل بخار آب و قطره های آب از اگزوز خارج می شود. اما پس از گرم شدن خودرو دیگر اثری از دود سفید نیست که این امر عادی است.

اما عامل دیگری هم وجود دارد که شما وقتی خودروی خود را استارت میزنید دیر روشن میشود و و بیش از حد معمول دود سفید از اگزوز خودروی شما خارج می شود. در این مورد احتمال سوختن واشر سرسیلندر شما وجود دارد که باید به تکنسین خودرو مراجعه کنید.
2- دود آبی

خارج شدن دود آبی از اگزوز خودرو به هر دلیلی نشان‌دهنده نقص در عملکرد مکانیکی موتور است. که این مورد بستگی به عوامل بسیاری دارد. برای مثال: رینگ پیستون موتور ضعیف شده باشد، گیت آب بندی سوپاپ روغن ریزی داشته باشد و…؛ بنابراین برای رفع دود آبی نیاز به تعمیر موتور می باشد.

توجه:خروج دود آبی از موتورهای توربوشارژ می تواند به دلیل خرابی شفت مرکزی قطعه توربوشارژ هم باشد.

3- دود سیاه؛ [به تنظیم موتور ارتباط دارد]

خارج شدن دود سیاه به هر دلیلی از خودرو نشان دهنده وجود نقص در سیستم سوخت رسانی یا جرقه زنی خودرو است. وجود بیش از حد بنزین در هنگام احتراق باعث این مشکل می شود که به آن خام‌سوزی هم می‌گویند. مهمترین دلایل دود سیاه عبارتند از خرابی سوزن انژکتور یا خرابی کویل.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست