تعمیر جلوبندی

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. تهران مدرن
  4. chevron_right
  5. تعمیر جلوبندی

تعمیر جلوبندی

جلوبندی در خودرو قسمتی از خودرو است که در زیر و جلوی خودرو قراردارد. در واقع جلوبندی باعث ارتباط بین شاسی و اتاق خودرو می شود. سیستم تعلیق در کنار جلوبندی و همراه با همدیگر فعالیت های اصلی خودرو را شامل می شوند و مشکل در هریک از آنها باعث خرابی کامل خودرو و یا در مواردی باعث توقف کامل خودرو می شود.

سیستم تعلیق خودرو دارای دو وظیفه مهم و اصلی می باشد:

خودروها هنگام عبور از جاده ها با دست اندازها و ناهمواری هایی در مسیر عبور خود مواجه می شوند که می تواند علت آنها کنترل سرعت راننده و یا خرابی جاده ها می تواند باشد. اینجاست که سیستم تعلیق خودرو وارد ماجرا شده و ارتعاشات و تکان هایی که بخاطر مسائل گفته شده ایجاد شده را کنترل می کند.
مورد دوم کنترل و هدایت پذیری و افزایش امنیت و انعطاف خودرودر پیچ های جاده ها است بخصوص زمانی که ترمز گرفته می شود.

خیلی از افراد فکر می کنند که جلوبندی و سیستم تعلیق فقط باعث رانندگی نرم می شود و نیازی نیست که جلوبندی یا سیستم تعلیق خودرو مانند تعویض روغن و یا ترمزهای اتومبیل سرویس شود که این فکری اشتباه و نادرست است.

باید گفت که جلوبندی یکی از مهم ترین قسمت‌ های خودرو به شمار می‌آید و بایستی نهایت وسواس و دقت را در نگهداری و تعمیرات آن به کار برد.

اجزای تشکیل دهنده سیستم جلوبندی:

سیستم جلوبندی خودرو اجزای مختلفی را شامل می شود که عبارتند از فنرها، کمک فنرها، طبق ها و بوش یا سیبک. مهمترین جزء جلوبندی خودرو فنرها می باشد و ارتعاشات وارده بر خودرو هم از طریق همین فنر ها جذب شده و مانع از انتقال آنها به داخل کابین ماشین می شود. فنرها ی جلوبندی خودرو انواع مختلفی دارد. شامل فنرهای لول، پیچشی و تخت است. اما باید توجه داشت که فنرها به تنهایی نمی‌توانند ارتعاشات را از بین ببرند و حتی ممکن است برای یک مدت زمان طولانی نوسان کنند؛ برای اینکه این نوسانات از بین برود از کمک فنر ها جهت کنترل استفاده می کنند.

در انتها باید گفت سیبک ها عمدتا قطعات کروی فلزی هستند که به یک بازو وصل می شوند. این قطعات علاوه بر آنکه اتصال قسمت‌های مختلف را بر عهده دارند در پاره ای از مواقع حرکت های چرخشی را نیز فراهم می کنند. سیبک‌‌ها نباید حرکت عمودی چندانی داشته باشند چون انجام شدن این عمل و لق شدن باعث میشود که دچار فرمان زدگی شود. بوش‌ها مانند سیبک‌ها هستند؛ فقط تفاوت آن این است که حرکت دورانی آنها فقط در یک جهت است که این با سیبک ها متفاوت است. از دیگر اجزای تشکیل دهنده ی جلوبندی می‌توان به میله تعادل اشاره نمود که وظیفه تقسیم نیرو بین چرخ ها و به خصوص سره پیچ های جاده را بر عهده دارد که اگر خراب شود غربیلک فرمان دچار لرزش می شود. اما بلبرینگ ها با وجود آنکه شاید از نظر خیلی ها ، تجهیزات چندان مهمی نباشند ولی باید بدانید که خرابی در آن می تواند صدماتی را به جلوبندی خودرو وارد کند که عملا قابل جبران نباشد.

نکاتی کلیدی درباره ی تعمیر جلوبندی :

وقتی که شاسی خودروی شما ضربه می خورد مخصوصا زمانی که ضربه ی وارد شده هم از سمت جلو باشد، شاسی از حالت فابریک خود خارج می شود . برای اینکه شاسی را به حالت اولیه برگردانید باید به یک صافکار و ارائه دهنده ی ماهر خدمات ویژه ی شاسی خودرو مراجعه کنید. تعمیرگاه تخصصی تعمیرات خودرو تهران مدرن دارای مجرب ترین افراد در تمام حوزه های مربوط به تعمیرات خودرو است و در زمینه ی تعمیر جلوبندی خودروی شما می تواند مشاوری بسیار توانا باشد. باید دانست اگر صافکاری و برگرداندن به درستی انجام نشود ایرادات زیادی را بوجود می‌آورد که یکی از آنها خرابی جلوبندی خواهد بود.

در تعمیر جلوبندی خودرو یک بخش به اسم سگ دست وجود دارد که در صورت خرابی باعث انحراف خودرو به یک سمت می‌شود، پس در صورت انحراف داشتن فرمان شما، این بخش را نیز کنترل کنید.

یک جمله ی بسیار کلیدی در بین تعمیرکاران خودرو وجود دارد و آن این است که سر و صدای خودرو صحبت کردن خودرو با کسی است که زبان آن را میفهمد. مثلا اگر سر و صدای در قسمت جلوبندی به گوش رسید، به طوری که صدای حاصل از ورود به ناهمواری های خیابان ها به صورت تق تق از جلو خارج شد. یعنی سیستم تعلیق ماشین شما نیاز به تعمیر دارد و هرچه سریع‌تر باید نسبت به رفع نقص آن اقدام کنید.

اگر سیستم ترمز خودرو شما دچار نقص شده باشد، نیروی حاصل از ترمزگیری به‌طور یکسان بین تمام چرخ ها پخش نخواهد شد. به همین دلیل شما زمانی که ترمز می گیرید به یک چرخ نیروی بیشتری وارد شده و حاصل آن انحراف خودرو به یک سمت می‌شود. حال خوب است بدانید که برای حل این مشکل، فقط کافی است شما به یک ترم سازی مراجعه کرده و مشکل خودرو خود را بگویید، وی به خوبی این نقص را رفع خواهد کرد.

میل تعادل را قبلا توضیح دادیم که چه چیزی است حالا در اینجا یاد می گیریم که اگر این بخش از خودرو شل باشد، سر و صدایی در اثر برخورد آن با بخش های دیگر ایجاد می‌شود که در ادامه گیجی خودرو شما را به همراه خواهد داشت. علت ایجاد این مشکل عدم سرویس درست جلوبندی و چک نکردن میل تعادل است. در کل زمانی که شما حس کردید پشت فرمان یک خودرو گیج نشسته‌اید، باید سیستم تعلیق، فنر و کمک فنر ها را بررسی کنید. در صورتی که جلوبندی خودرو شما در خیابان و یا در جاده دچار مشکل شد اولین اقدام این است که با امداد خودرو تماس بگیرید تا یاری گر شما باشند.

تعمیر اجزای مختلف جلوبندی خودرو :

نقش بازوی سگدست

بازوی سگدست اگر خراب شود باعث کشیده شدن فرمان به یک سمت می شود. باید توجه کرد که این کشیده شدن به یک سمت فرمان تنها از خرابی سگ دست نیست مثلا اگر سیستم ترمز دچار مشکل باشد وقتی ترمز گرفته می شود ممکن است تمام چرخ ها به یک اندازه تحت تاثیر قرار نگیرد و مثلا یک چرخ بیشتر از سایر چرخ ها تحت تاثیر باشد که در نتیجه تغییر دور به سرعت انجام شده و فرمان به یک طرف منحرف ‌شود. اگر میله ی تعادل خراب باشد یا شل باشد به سایر قسمت ها برخورد می کند و سر و صدایی اضافی تولید می‌کند. حال باید بدانید اگر میل تعادل ضعیف شود و نتواند نیرو را به درستی در خود جذب کند خودرو گیج می‌زند. البته باید دقت داشت سیستم تعلیق، فنر و کمک فنر نیز وقتی ضعیف می‌شوند باعث گیج زدن خودرو می‌شوند.

طبق و بوش های لاستیکی :

طبق درواقع نقطه اتصالی بین رام و سیبک زیر سگ دست می باشد که اتصال آن و رام از طریق بوش ها انجام می گیرد. طبق در پستی و بلندی ها ی جاده بسته به وزن خودرو که بر اثر این پستی بلندی ها افزایش و کاهش پیدا می کند بالا و پایین می رود که فنر و کمک فنر این حرک ‌ها را تعدیل و کنترل می‌کنند. براثر برخورد چرخ خودرو با جدول طبق با جدول یا انواع تصادف ها طبق خراب می شود و یا کج می شود. خراب شدن و فرسوده شدن بوش های طبق که در اثر استهلاک اتفاق می‌افتد، در زاویه چرخ ها نیز تاثیر خواهد داشت.

سگدست و مجموعه بلبرینگ و توپی چرخ های جلو

سگدست و مجموعه بلبرینگ و توپی چرخ های جلو روی هم مونتاژ شده اند که مابین کمک فنر و سیبک می باشند. وزن اتاق خودرو از طریق این قطعات به چرخ و زمین منتقل می‌شود. حرکت به سمت چپ و راست خودرو با تحرک این مجموعه امکان پذیر است که سگ دست این کار را انجام می دهد. اگر سگ دست ضربه بخورد و خراب شود چرخ ها زاویه ی خود را از دست می دهند و صدا می دهد که این یعنی خرابی خودرو. برای اینکه بدانید آیا سیبک دچار مشکل است یا نه باید توجه کنید که آیا چرخ ها صدا می دهند یا نه که اگر صدا داد یعنی سیبک دارای مشکل است.

مجموعه جعبه فرمان :

جعبه فرمان کارش کنترل و گردش خودرو به چپ و راست را بر عهدا دارد که بر روی اتاق خودرو سوار شده است و در این عمل با چرخش فرمان به علت اتصال بین مفصل ها و سیبک و سگ دست این امر میسر می شود.

علائم خرابی مجموعه جعبه فرمان :

لق شدن سیبک‌ها و مفصل‌ها؛ که در این صورت احساس لقی در حین چرخاندن فرمان احساس خواهد شد که معمولا با صدا همراه است.

سفت شدن فرمان؛ اگر فرمان هیدرولیک باشد باید سیستم هیدرولیک چک شود.

روغن ریزی از جعبه فرمان؛ معمولا به دلیل فرسوده شدن اورینگ‎ ها اتفاق می افتد که پس از باز شدن جعبه فرمان قابل تعویض است.

تعمیر جلوبندی 206

سیبک ها قطعاتی هستند که با توجه به شکل کروی شکلشان ، در مقابل نیروهای کششی و فشاری مقاومت کرده و حرکت راحت دو قطعه متصل به هم را بدون ایجاد اصطکاک ، فراهم می کند .

حال اگر این حرکت مفصلی به درستی انجام نگیرد ، روی سیستم فرمان تاثیر گذاشته و عملکرد صحیح آن را مختل می کند .

سیبک ها در راستای عمود لقی بسیار کم و ناملموسی دارند و به طور کل نباید حرکت عمودی محسوسی داشته باشند . اگر سیبک ها روغن کاری مناسبی نداشته باشند ، به سرو صدا می افتند. ما در تعمیرگاه تخصصی تهران مدرن تعمیرات ماشین ، تعمیر جلوبندی را به صورت حرفه ای و با قطعات اصلی انجام می دهیم.

تعمیر جلوبندی پژو پارس

جلوبندی یک از قسمت‌های فنی مهم هر خودرو محسوب می‌شود که تاثیر زیادی در جذب ضربه‌های وارد به کابین دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر این بخش از خودرو را شرح دهیم باید بگوییم که جلوبندی عبارت است از، قسمت زیرین جلوی خودرو، که وظیفه سیستم تعلیق یا خوش‌دستی (هندلینگ) ماشین در چاله‌ها، دست‌اندازها و پیچ‌های جاده را به‌عهده دارد.

تعمیر جلوبندی سمند

در موارد زیر نیاز به تعمیر جلوبندی سمند می باشد:

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد لرزش و ضربه در فرمان و نیاز به تعمیر فرمان اتومبیل ، خرابی سیبک است . با تماس با یک امداد خودرو تهران می توانید مشکل را مطرح کرده و در صدد رفع آن اقدام نمایید.

سیبک ها قطعاتی هستند که با توجه به شکل کروی شکلشان ، در مقابل نیروهای کششی و فشاری مقاومت کرده و حرکت راحت دو قطعه متصل به هم را بدون ایجاد اصطکاک ، فراهم می کند .

حال اگر این حرکت مفصلی به درستی انجام نگیرد ، روی سیستم فرمان تاثیر گذاشته و عملکرد صحیح آن را مختل می کند .

سیبک ها در راستای عمود لقی بسیار کم و ناملموسی دارند و به طور کل نباید حرکت عمودی محسوسی داشته باشند . اگر سیبک ها روغن کاری مناسبی نداشته باشند ، به سرو صدا می افتند. ما در تهران مدرن ، تعمیر جلوبندی سمند را به صورت حرفه ای و با قطعات اصلی انجام می دهیم

تعمیر جلوبندی زانتیا

تعمیر جلوبندی یک خودرو تنها به یک قطعه محدود نمی شود و از قطعات مختلفی در ساخت و شکل دادن به جلوبندی استفاده می شود. در جلوبندی از قطعاتی همچون فنر، کمک فنر، بوش، سیبک و دیگر قطعات به کار رفته است که هر یک وظیفه و عملکرد خاص خود را دارند. تعمیر جلوبندی خودروی زانتیا نیز مانند جلوبندی دیگر خودروها نیاز به نگهداری و همچنین سرویس دوره ای دارد. جلوبندی در نرم کار کردن خودرو و در نتیجه آسایش سرنشینان تاثیر زیادی دارد و اگر قطعات جلوبندی در موعد مقرر که البته نسبت به میزان کارکرد خودرو متفاوت می باشد تعویض گردد می تواند عملکرد بهتری را از خود نشان دهد.

تهران مدرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست