دیسک صفحه انواع خودرو

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. دیسک صفحه
  4. chevron_right
  5. دیسک صفحه انواع خودرو

اجرت و هزینه تعویض دیسک و صفحه کلاچ انواع خودرو1401

هزینه تعویض دیسک و صفحه کلاچ انواع خودرو در سال ۱۴۰1 چقدر است ؟ هزینه تعویض بلبرینگ کلاچ پراید چه میزان است؟ اجرت تعویض بلبرینگ کلاچ پارس چقدر تمام می‌شود؟ در ادامه متن هزینه تعویض صفحه کلاچ انواع خودروها در سال ۱۴۰1 به همراه ضرورت و نکات نگهداری از این قطعه حساس در خودروهای مجهز به گیربکس دستی را به اطلاع شما خواهیم رساند. با تهران مدرن همراه مکانیک همراه باشید.
گفتنی است مواردی مثل هزینه تعویض بلبرینگ کلاچ ، اجرت تعویض بلبرینگ کلاچ 405 ، اجرت تعویض بلبرینگ کلاچ پارس ، اجرت تعویض بلبرینگ پراید و… نیز از لحاظ اجرت تفاوت چندانی با دستمزد تعویض دیسک و صفحه کلاچ نخواهد داشت.

دیسک و صفحه کلاچ خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر جریان انتقال نیرو از سمت موتور خودرو به سوی چرخ‌ها را یک مدار الکتریکی فرض کنیم، دیسک و صفحه کلاچ در این بین همانند کلید قطع و وصل جریان عمل می‌کند. درواقع کلاچ‌ها به طور کلی وظیفه دارند تا انتقال جریان نیرو را از منبع به سوی مقصد کنترل کنند و در صورت نیاز، عملیات قطع و وصل این جریان را برعهده بگیرند. سیستم‌های کلاچ در انواع مختلف ساخته می‌شوند که ازجمله می‌شود به مخروطی، چندصفحه‌ای خیس، تک‌صفحه‌ای خشک و غیره اشاره کرد.

اکثر کلاچ‌های به‌کاررفته در سیستم خودروهای موجود در بازار ما از نوع تک صفحه‌ای خشک هستند. این سامانه شامل یک صفحه کلاچ لنتی به همراه دیسک فلزی بوده و در کنار آن یک بلبرینگ کلاچ نیز عرضه می‌شود. چیزی که شما در بازار به عنوان دیسک و صفحه کلاچ خریداری می‌کنید، شامل این سه قطعه خواهد بود.

دیسک و صفحه کلاچ چطور کار می‌کند؟

شیوه کار دیسک و صفحه کلاچ خودرو به این صورت است که این سامانه روی فلایویل در قسمت انتهای میل‌لنگ نصب می‌شود. شفت ورودی گیربکس نیز با صفحه کلاچ درگیر و در آن قفل می‌شود. در حالت عادی دیسک روی لنت‌های صفحه کلاچ فشار می‌آورد و آن را به فلایول می‌چسباند. درنتیجه این امکان وجود دارد که هم‌زمان با چرخش میل‌لنگ و فلایویل، نیرو از موتور به شفت ورودی گیربکس منتقل شود‌. نکته‌ای که در این میان وجود سیستم کلاچ را ضروری می‌کند، این است که هنگام تعویض دنده باید نیروی انتقالی از سمت موتور به گیربکس قطع شود تا راننده بتواند راحت عملیات تعویض دنده را انجام دهد؛ چراکه در غیر این صورت عوض کردن دنده تقریبا غیرممکن خواهد بود.
با فشردن پدال کلاچ، دوشاخ کلاچ که در سر آن بلبرینگ کلاچ قرار دارد به پره‌های دیسک فشار می‌آورد؛ در اثر فشرده شدن پره‌های خورشیدی دیسک کلاچ، اتصال این قطعه با صفحه و میل‌لنگ قطع می‌شود و صفحه کلاچ از روی فلایویل جدا می‌شود. بدین ترتیب نیروی موتور دیگر شفت گیربکس را به چرخش درنخواهد آورد و راننده می‌تواند تعویض دنده را انجام داده و پس از آنکه پای خود را از روی پدال برمی‌دارد، مجددا اتصال بین دیسک، صفحه کلاچ و فلایویل برقرار شده و نیرو از سمت موتور به گیربکس و نهایتا چرخ‌ها منتقل خواهد شد.

چرا باید دیسک و صفحه کلاچ را تعویض کرد؟

صفحه کلاچ به واسطه لنت‌های کوبیده شده روی خود نیروی اصطکاک لازم جهت انتقال قدرت کارآمد از فلایویل به گیربکس را فراهم می‌کند. این لنت‌ها در طول زمان به‌تدریج مصرف خواهند شد و اگر از یک حدی میزان استهلاک لنت کلاچ بیشتر شود، مسلما دیگر نیروی اصطکاک کافی بین این قطعه و دیگر اجزا وجود نخواهد داشت. در نتیجه به‌تدریج شتاب خودرو کاهش می‌یابد و راننده احساس می‌کند که اتومبیل توان کافی به‌ویژه در سربالایی‌ها را ندارد.

از جمله دیگر علائم فرا رسیدن زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ می‌توان به خشک شدن پدال کلاچ زیر پا، برگشت یک‌باره پدال بعد از کلاچ‌گیری و مهم‌تر از همه کاهش کشش و قدرت موتور اشاره کرد. شنیده شدن صداهای ناهنجار از سمت گیربکس نیز می‌تواند از دیگر علائم تمام شدن صفحه کلاچ باشد. گاهی هم ممکن است یک‌باره اتصال صفحه کلاچ با دیسک و فلایویل از بین برود که در این صورت خودرو دیگر حرکت نخواهد کرد، در حالی که موتور بدون ایراد به کار خود ادامه می‌دهد.

زمان تعویض دیسک و صفحه کلاچ

به طور کلی اکثر دیسک و صفحه‌های خودروهای امروزی در فاصله بین کارکرد ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار کیلومتر احتیاج به تعویض پیدا می‌کنند . اما این قاعده برای همه یکسان نیست و می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

جمع بندی

در پایان لازم است اشاره کنیم مواردی همچون هزینه تعویض صفحه کلاچ ، دستمزد تعویض دیسک و صفحه کلاچ ، قیمت دیسک و صفحه کلاچ انواع خودرو و سایر هزینه ها در تهران مدرن شرق تهران و با توجه به نوسانات بازار احتمال قیمت‌های بیشتر و یا حتی کمتر هم وجود خواهد داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست