عیب یابی خودرو

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. بدون دسته
  4. chevron_right
  5. عیب یابی خودرو

راهنمای عیب یابی خودرو و روش‌های رفع و پیشگیری از آن‌ها

خودرو هم مانند سایر دستگاه‌ها و وسایل مورد استفاده و ساخت بشر دچار آسیب و مشکلاتی خواهد شد که می‌تواند ما را با مشکلات زیادی روبرو کند. به عنوان سرنشین و مالک خودرو باید از یک سری علائم و مشکلات خودرو آگاه باشیم تا بتوانیم از بسیاری از عواقب جانی و هزینه‌های مالی آن جلوگیری کنیم. آشنایی با عیب یابی خودرو می‌تواند در بسیاری از موارد مانع از بروز مشکلات جدی‌تر شود. در ادامه مطلب به معرفی 10 تا از مشکلات خودرو می‌پردازیم و روش‌هایی برای پیشگیری از آن‌ها مطرح خواهیم کرد

روشن شدن چراغ چک از مشکلات رایج خودرو

بیش از 200 کد اخطار برای خودروها تعریف شده است و در صورت مشکل در هر یک از قسمت‌های مختلف خودرو با روشن شدن چراغ چک مواجه خواهید شد. خرابی شمع‌ خودرو، سنسور اکسیژن، باتری، سیستم اگزوز و … از جمله مواردی هستند که می‌توانند چراغ چک خودرو را روشن کنند. اگر متوجه مشکل ماشین خود نشدید، برای تشخیص علت اصلی روشن شدن چراغ هشدار دهنده به مکانیک حرفه‌ای مراجعه کنید

عیب یابی مشکل پنچر شدن خودرو

ساییدگی، پارگی، سوراخ و پنچر شدن لاستیک از دیگر مشکلات شایع خودرو می‌باشند. از دلایل پنچر شدن خودرو می‌توان به گرمای زیاد هوا، سرعت بالا، رانندگی در جاده‌های کوهستانی و ناهموار، وارد شدن اشیای تیز به لاستیک، عدم تنظیم باد لاستیک و کیفیت پایین لاستیک اشاره کرد.

پیشنهاد می‌شود که بعد از 8 هزار کیلومتر جای لاستیک‌های جلو و عقب خودروی خود را عوض کنید تا طول عمر آن‌ها بیشتر شود. می‌توانید این کار را همزمان با زمان تعویض روغن موتور ماشین، انجام دهید. در صورتی که متوجه ساییدگی شدید یا پنچری لاستیک شدید، آن را تعویض کنید.

لنت خودرو در زمان ترمز گرفتن سوت بکشد

در صورتی که در هنگام ترمز گرفتن متوجه اتفاقاتی مانند نرم شدن فشار، وجود صداهای جدید نویز یا از همه مهم‌تر سوت کشیدن یا خرخر کردن پدال شدید، باید هر چه سریع‌تر برای چک لنت‌های خودرو اقدام کنید تا در صورتی که لنت‌ها تمام شده‌اند، آن‌ها را عوض کنید. از علائم دیگر تمام شدن لنت روشن شدن چراغ ترمز پشت آمپر، لبه دار شدن دیسک ترمز، داغ شدن بیش از حد لنت، شیشه‌ای یا صابونی شدن دیسک ترمز و سطح لنت ترمز می‌باشند

احتراق موتور به شکل ناقص انجام شود

مشکلات مربوط به عملکرد موتور می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد؛ اما احتراق ناقص سوخت و هوا در موتور یکی از مهم‌ترین آن‌هاست که اصطلاحاً به آن خام سوزی گفته می‌شود. برای تشخیص دلیل احتراق ناقص در موتور در اولین اقدام باید سیستم جرقه خودرو و سوخت رسانی خودرو بررسی شوند. زمانی که خودرو احتراق ناقص داشته باشد، سبب وارد شدن ایرادهای بزرگ‌تر به خودرو می‌شود؛ چون سیلندرهایی که سالم کار می‌کنند فشار بیش‌تری را متحمل می‌شوند تا نقص سیلندر معیوب را جایگزین کنند.

از تأثیرات تک کار کردن موتور کم شدن توان خودرو، مشکل در شتاب گرفتن خودرو، شنیده شدن صداهای ضربه یا اصطلاحاً ناک زدن خودرو، سکته زدن یا تکان‌های مداوم در خودرو و مهم‌ترین تأثیر آن افزایش مصرف سوخت خودرو می‌باشد. برای بررسی خودرو به مکانیک‌های حرفه‌ای مراجعه کنید تا به صورت تخصصی احتراق ناقص موتور برطرف شود و از عواقب بعدی آن پیشگیری کنید

عیب یابی مشکل افزایش مصرف سوخت خودرو

در صورتی که متوجه افزایش مصرف سوخت خودرو شدید باید قطعات فیلتر بنزین، فیلتر روغن، سنسورهای هشدار دهنده، پیستون و پاپ، سنسورهای هوا رسان به موتور، فیلترهای هوا و سنسور اکسیژن و همچنین وضعیت آیرودینامیک خودروی خود را بررسی کنید. در صورتی که هر یک از قطعات نیاز به تعویض داشته باشد، آن را تعویض کنید تا مشکل مصرف بیش از حد بنزین برطرف شود.

باتری خودرو دچار مشکل شود

در بیشتر موارد باتری خودرو 2 تا 4 سال و در حدود 80 هزار کیلومتر بدون مشکل کار می‌کند. اگر باتری یا یکی از قطعات آن خراب شوند، قدرت آن کاهش می‌یابد. در این صورت چراغ‌ها روشن نمی‌شوند، برق پشت آمپر نمی‌آید و استارت خوردن ماشین به درستی انجام نمی‌شود. عواملی که به خرابی باتری سرعت می‌بخشند آسیب به دینام، مشکل در قطعات سیستم شارژ باتری و یا خراب شدن سنسور دمای باتری می‌باشند. در چنین مواقعی باید باتری به دقت بررسی شود تا با شارژ و در صورت نیاز تعویض آن، مشکل شارژ باتری خودرو برطرف شود.

دینام خودرو خراب شود

بعد از روشن کردن ماشین، قطعه‌ای به نام دینام باعث روشن نگه داشتن سیستم‌های الکتریکی خودرو می‌شود. همچنین از دیگر عملکردهای دینام خودرو این است که باتری را به طور کامل شارژ می‌کند. در صورتی که باتری خودرو زودتر از حد نرمال خراب شود، ممکن است علت اصلی آن خراب شدن دینام باشد. از علائم حرابی دینام خودرو ایجاد بوی سوختگی، کاهش نور چراغ‌های ماشین یا نورهای پشت آمپر، شنیده شدن صداهای جیر جیر است. یک مورد دیگر روشن شدن چراغ هشدار دهنده باتری می‌باشد که ممکن است به دلیل خرابی در دینام یا تمام شدن باتری باشد.

برای عیب یابی دینام خودرو و تصمیم گیری درباره تعمیر یا تعویض آن، ماشین خود را به یک مکانیک حرفه‌ای بسپارید. برای جلوگیری از خرابی دینام می‌توانید آن را در زمان سرویس‌های دوره‌ای بررسی نمایید

عیب یابی مشکل استارت نخوردن ماشین

اگر ماشین در زمان روشن کردن، استارت نخورد یا در فصل‌های سرد سال به سختی استارت بخورد، باید قطعات مختلف خودرو را چک کنید. در این صورت مواردی مانند خراب یا دشارژ شدن باتری، ایراد در هر یک از قطعات دینام، مشکلات در سیستم الکتریکی، مشکل سیستم احتراق خودرو، ایرادات مربوط به سیستم سوئیچ و خراب شدن هر یک از قسمت‌های سیستم استارت می‌تواند سبب استارت نخوردن خودرو شوند.

برای عیب یابی استارت نخوردن ماشین با بررسی دقیق هر یک از این قسمت‌ها می‌توانید علت استارت نخوردن خودرو را تشخیص دهید و برای رفع آن اقدامات لازم را انجام دهید.

خودرو اصلاً روشن نشود

نکته‌ای که وجود دارد این است که نباید زمانی را که ماشین استارت می‌خورد اما روشن نمی‌شود، با زمان استارت نخوردن آن اشتباه بگیرید. هر کدام از این موارد مشکل خاصی تلقی می‌شوند و باید دلایل هر یک را جداگانه بررسی کنید.

در هنگام مواجهه با روشن نشدن خودرو ممکن است وجود ایرادهایی در احتراق خودرو، سیستم سوخت رسانی و همچنین قطعاتی مانند سلنوئید و باتری از دلایل آن باشد. قبل از بررسی هر یک از سیستم‌های ذکر شده بهتر است از وجود بنزین در باک خودرو اطمینان پیدا کنید، چون عمده‌ترین علت روشن نشدن خودرو نبود بنزین در باک می‌باشد.

در صورتی که متوجه مشکل در هر یک از قطعات و سیستم‌های خودرو شدید، سریعاً آن را برطرف کنید تا خودروی شما روشن شود و بتوانید از آن استفاده کنید.

عیب یابی مشکل جوش آوردن ماشین

در صورتی که سیستم خنک کنندگی موتور دچار مشکل شود، انتقال حرارت به درستی انجام نمی‌شود. این موضوع عامل جوش آمدن رادیاتور خودرو می‌شود. استفاده از آب رادیاتور با کیفیت و به میزان مناسب در جلوگیری از جوش آوردن خودرو نقش مهمی دارند. وجود فرسودگی، نشتی، گرفتگی یا خرابی پمپ آب سیستم خنک کننده موتور خودرو از عوامل تأثیرگذار در جوش آوردن خودرو هستند. در صورتی که فن رادیاتور، تسمه پروانه، دلکو، درب رادیاتور یا ترموستات دچار خرابی شوند موجب جوش آمدن خودرو می‌شوند.

همچنین عوامل جانبی دیگری مانند عدم تنظیم باد لاستیک‌ها، رانندگی طولانی مدت در مسیرهای سربالایی و استفاده طولانی مدت از ماشین با دنده سنگین نیز سبب جوش آمدن خودرو می‌شوند.

در زمان جوش آوردن خودرو حتماً از حرکت بایستید اما ماشین را خاموش نکنید تا پروانه از حرکت نایستد. به هیچ عنوان نباید سریعاً برای باز کردن درپوش رادیاتور اقدام کنید. آب ریختن روی موتور خودرو هم از کارهای اشتباهی هستند که سبب تفاوت دمایی در فضای داخل و بیرون موتور شده و احتمال آسیب به موتور بالا می‌رود.

پس از اینکه از حرکت ایستادید، کاپوت را با احتیاط باز کنید تا دما کاهش یابد. اقدام بعدی این است که باید حتماً روی رادیاتور آب بریزید. کولر را خاموش کنید و با روشن کردن بخاری به انتقال دمای بالای موتور به داخل کابین و کاهش دمای موتور کمک کنید. در صورت نیاز حتماً از یک امداد سیار کمک بگیرید.

جا نخوردن دنده، لرزش فرمان، سر و صدا از خودرو، خراب شدن پمپ بنزین، خراب شدن دینام، خراب شدن پلوس برخی از دیگر مشکلات رایجی است که در خودرو می شود و در مقالات بعدی به طور کامل به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

نتیجه گیری

برای استفاده بهینه از خودروی خود در نگهداری کردن و تعمیر به موقع آن کوشا باشید. انجام سرویس‌های دوره‌ای در کاهش هزینه‌های عیب‌یابی، طول عمر قطعات و رفع مشکلات خودرو نقش بسزائی دارند. در این مقاله به بررسی چند علت خرابی خودرو پرداختیم و باید و نباید‌های آن را ذکر کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست