نصب و تعمیر سانروف خودرو در تهران مدرن

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. مجله تعمیرگاه
  4. chevron_right
  5. نصب و تعمیر سانروف خودرو در تهران مدرن

سانروف خودرو و انواع آن

سانروف،‌ قطعه متحرک تعبیه‌ شده در سقف ماشین است که با هدف جذب نور و ورود جریان هوا به داخل کابین در برخی از ماشین‌ها استفاده می‌شود. این صفحات بیشتر از جنس شیشه خودرو هستند؛ امکان تنظیم حد باز و بسته بودن آن و همچنین کنترل میزان نور و هوای مورد نیاز توسط سرنشینان وجود دارد.

نحوه عملکرد و کنترل انواع سانروف‌ها به دو صورت دستی یا الکترونیکی است. در نوع اول (دستی)، سرنشینان برای باز و بسته کردن پنل باید از دست خود کمک بگیرند؛ اما در نوع دوم (الکترونیکی)، کنترل صفحه به صورت الکتریکی و توسط دکمه‌های کنترلی انجام می‌شود.

تفاوت سانروف و مونروف در چیست؟

این دو در کلیات یکسان و در جزئیات، کمی با هم تفاوت دارند؛ در واقع مونروف، زیرمجموعه‌ای از سانروف است.
سانروف‌ها شفاف و مونروف‌ها رنگی هستند.
بیشتر سانروف‌های داخلی از نوع مونروف‌ هستند.
باز و بسته شدن سانروف به‌صورت کامل و مونروف در حالت نیمه، امکان‌پذیر است.

انواع سانروف خودرو

صفحات سانروف با توجه به موقعیت و حالت قرارگیری نسبت به سقف، نحوه باز و بسته شدن، کنترل دستی یا الکتریکی، زاویه شیب، جنس و ابعاد دارای انواع مختلفی هستند.

سانروف داخلی (In-Built Sunroof)

پنل این نوع از سانروف‌ها در داخل خودرو قرار می‌گیرد؛ در حقیقت هنگام باز و بسته شدن، قطعه وارد سقف ماشین می‌شود. به این دلیل که In-Built Sunroof در داخل اتومبیل قرار گرفته است؛ ضخامت سقف نسبت به حالات دیگر، کمی بیشتر بوده و از فضای درون کابین، کم می‌کند.

نکته: در ابتدا از فلز هم‌رنگ بدنه ماشین در ساخت سانروف داخلی استفاده می‌شد؛ اما در حال حاضر از پنل‌های شیشه‌ای در ساخت آن بهره می‌برند.

سانروف اسپویلر (Spoiler Sunroof)

دریچه این مدل برخلاف نوع داخلی به سمت بیرون خودرو باز و بسته می‌شود؛ طراحان آن با هدف ورود هوا و نور به میزان استاندارد، پنل آن را با زاویه ساخته‌اند. ویژگی مثبتی که سانروف اسپویلر دارد، حرکت به طرف عقب ماشین هنگام باز شدن است که درنتیجه حد باز شدن آن با دقت بیشتری توسط سرشینان و به کمک کلیدهای فرمان، قابل کنترل است.

نکته: بیشتر از پنل‌های نوع اسپویلر برای ماشین‌های کوچک استفاده می‌شود و کنترل آن‌ها به‌ صورت کامل، الکتریکی است.

تهران مدرن

سانروف پاپ‌ آپ (Pop-Up Sunroof)

دریچه سانروف‌های نوع پاپ‌آپ با بلندکردن پنل آن رو به سمت بالا (دارای زاویه به سمت جلو خودرو) و به‌ صورت دستی باز می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این مدل از صفحه‌ها، امکان جدا شدن پنل از روی سقف ماشین است؛ در حالی که به‌صورت کامل، جای آن روی سقف خالی بماند.

پیشنهاد ما به شما این است که Pop-Up Sunroof را به‌صورت جداگانه بر روی خودرو بدون سانروف خود نصب نکنید. زیرا که نصب After Market آن نیاز به تغییرات زیادی در سقف و صرف هزینه بسیاری دارد؛ همچنین امکان آسیب رسیدن به بدنه کابین از داخل و بیرون ماشین و دفرمه شدن ظاهر آن بسیار بالا است.

سانروف جمع‌ شونده (Folding Sunroof)

صفحه سانروف جمع‌شونده از جنس شیشه است و طبق نظر طراحان، این قطعه بین سقف فلزی ماشین و تزئینات داخل کابین قرار گرفته است. در این نوع از پنل‌ها، سطح دومی هم در نمای بیرونی قرار دارد که با پارچه پوشانده می‌شود و راننده بعد از باز شدن صفحه شیشه‌ای، باید اقدام به جمع‌کردن پارچه به‌صورت دستی کند.

نکته: در برخی از خودروها، امکان جمع‌شدن کامل Folding Sunroof تا انتهای ماشین و باز شدن سقف به‌صورت کامل نیز وجود دارد.

سانروف جدا شونده (Removable Sunroof)

امکان جدا شدن پنل از سقف خودرو به‌صورت کامل در نوع سانروف جدا شونده وجود دارد و بیشتر برای ماشین‌های خاص گران‌ قیمت از آن استفاده می‌شود. همچنین اندازه این نوع از صفحات نسبت به انواع دیگر، کمی بزرگ‌تر است.

سانروف چشم‌ انداز (Panoramic Sunroof)

جدیدترین نسل از سانروف‌ها، نوع چشم‌انداز است که از دو عدد پنل شیشه‌ای بزرگ جدا در کنار هم ساخته شده و امکان باز و بسته کردن هر یک به صورت جداگانه وجود دارد. در واقع یکی از صفحه‌ها برای سرنشینان جلو و صفحه دوم برای سرنشینان عقب استفاده می‌شود.

نصب سانروف خودرو

سانروف به عنوان آپشن اصلی در خط تولید شرکت‌های خودروساز بر روی برخی از اتومبیل‌های اسپورت و گران‌ قیمت نصب می‌شود. همچنین امکان نصب این قطعه جذاب و کاربردی بر روی برخی از ماشین‌های بدون سانروف به‌صورت سفارشی و تحت چارچوب خاص وجود دارد.

در بازار، شرکت‌های خودروساز سفارشی وجود دارند که پس از بررسی ماشین و تایید کارشناسان به‌ صورت تیونینگ، شرایط لازم جهت نصب سانروف را برای اتومبیل شما فراهم می‌کنند.

نکته مهم: توجه داشته باشید که خودروهایی که بدون مجوز، اقدام به نصب سانروف کرده‌اند؛ توسط مراکز تعویض پلاک، شماره‌گذاری نمی‌شوند.

هزینه نصب سانروف خودرو

مبالغ مربوط به نصب این قطعه اسپرت، متفاوت بوده و در حالت کلی با دو رنج قیمتی قابل اجرا است. ارزان‌ترین نوع سانروف موجود در ایران، چینی بوده و بیشتر توسط فروشگاه‌های بدون مجوز نصب می‌شوند؛ این نوع صفحات دارای کیفیت کمی بوده و امکان شماره‌گذاری آن‌ها وجود ندارد.

اما نوع دوم سانروف‌ها که توسط شرکت‌های مجاز استفاده می‌شوند؛ ساخت هلند یا ایتالیا هستند که قیمت بالاتر و کیفیت بیشتری هم دارند. در نتیجه برای امنیت بیشتر و کسب مجوز، توصیه ما به شما استفاده از نوع دوم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست