میل ژامبون چیست و چه نقشی در سیستم حرکتی خودرو دارد؟

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. تعمیر ژامبون
  4. chevron_right
  5. میل ژامبون چیست و چه نقشی در سیستم حرکتی خودرو دارد؟

اکسل خودرو و نقش آن در سیستم حرکتی خودرو

میل ژامبون یکی از قطعات مهم در سیستم حرکتی خودرو می باشد که با نام اکسل نیز در خودرو شناخته می شود. در این مقاله قصد داریم تا به طور مفصل در مورد میل ژامبون، علائم خرابی میل ژامبون و همچنین انواع آن صحبت کنیم.

میل ژامبون چیست میل ژامبون پژو 206 میل ژامبون پژو 405 کجاست بلبرینگ ژامبون 206 تعویض بلبرینگ ژامبون سمند قیمت بلبرینگ ژامبون زانتیا گیریس کاری بلبرینگ ژامبون اجرت تعمیر اکسل 206 اکسل چیست اکسل پژو 405 بلبرینگ اکسل عقب 206 تعمیر اکسل عقب پژو 405 تعمیر اکسل عقب سمند علائم خرابی اکسل عقب 206 مشکلات اکسل چیست آموزش مکانیکی و جلوبندی

میل ژامبون چیست؟اولین سوالی که در ذهن افراد بوجود می آید این است که میل ژامبون چیست؟ این قطعه در معنای مکانیکی و خودرو به معنای محور است که مربوط به سیستم محور خودرو می باشد. با عبور یک چرخ دنده با وجود یک ضامن، می تواند میل ژامبون را ثابت نگه دارد و چرخش حول محوری ثبات انجام خواهد شد.

به طور کلی اگر بخواهیم تعریف اساسی و ساده ای برای این قطعه داشته باشیم باید گفت که تنها برای نصب چرخ ها از این محور استفاده می شود اما مکانیزم هایی که به آن اضافه می شوند نیز پیچیدگی های زیادی را به نحوه شناخت و بررسی آن اضافه می کنند. از این رو بهتر است که با شناخت دقیق و کامل از این قطعه برای بررسی سیستم تعلیق خودرو اقدام کنید. مکانیزم های بکار رفته در میل ژامبون را می توان:

فرمان
کاهش دور
انتقال قدرت
کاهش تاثیرات جاده ای بر خودرو

و مواردی از این دسته در نظر گرفت. نکته ای که باید در این خصوص در نظر گرفت این است که در گذشته خودروها یک محور محرک در عقب داشتند، یعنی چرخ خودروها این وظیفه را بر عهده داشتند که چرخ ها را به حرکت درآورند. در این شرایط میل گاردان و گیربکس به میل ژامبون عقب متصل می شدند. اما در خودروهای جدید این مکانیزم کمی متفاوت شده است. به طوری که محورهای جلو به صورت یک مجموعه یکپارچه از دیفرانسیل و گیربکس به همراه دو شفت کوتاه به هر چرخی متصل می شوند.

پلوس در میل ژامبون چه تاثیری دارد؟در میل ژامبون قطعه مهم دیگری بنام پلوس نیز وجود دارد که حرکت را برای خودرو راحت تر می کند. پلوس درواقع قطعه ای از میل ژامبون است که دیفرانسیل را به چرخ های عقب متصل می کند. در نتیجه با چرخیدن، خودرو به حرکت در می آید. هر پلوس نیز دو اتصال سیبک یا cv دارد که در هنگام رانندگی می تواند خودرو را در مسیرهای ناهموار به راحتی منتقل کند و موجب شتاب گیری راحت خودرو خواهد شد.

علاوه بر این موارد ذکر شده، میل ژامبون به همراه پلوس می تواند وزن خودرو به همراه سرنشینان و بار را به صورت مساوی تحمل کند و از این رو بسیار مقاوم و مستحکم می باشد. از این رو می توان گفت که طول عمر این قطعه بسیار بالا است به ظری که عواملی که باعث خرابی یا شکستگی می شوند را در نظر نگرفت.

تنظیم ارتفاع پژو پارس ارتفاع استاندارد پژو 405 آموزش تنظیم ارتفاع عقب سمند تنظیم ارتفاع عقب 206 سیستم تعلیق عقب پژو 405 تنظیم ارتفاع عقب پژو پارس نحوه تنظیم ارتفاع عقب پژو بهترین جلوبندی ساز تهران آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش جلوبندی خودرو تعمیرات تخصصی خودرو اکسل چیست آموزش تنظیم ارتفاع خودرو

یک خودرو دارای چند میل ژامبون می باشد؟

موضوعی که باید در مورد میل ژامبون در سیستم تعلیق خودرو در نظر داشت این است که بر اساس تحقیق و نظرات شرکت فروش خودرو Car From Japan تعداد میل ژامبون ها در یک خودرو به نوع آن بستگی دارد. در بیشتر موارد خودروها دارای دو میل می باشند. البته این برای وسایل نقلیه بزرگ تر متفاوت خواهد بود و هر چه تعداد چرخ ها بیشتر باشد و تعداد بار و مسافرین بیشتر خواهد بود و در نتیجه میل ژامبون نیز از تعداد بالاتری برخوردار خواهند بود.

تشخیص تعداد این قطعه در خودرو یا در هر وسیله نقلیه دیگری کار چندان سختی نیست و شما می توانید با مشاهده خودرو از بغل و همچنین شمارش تعداد جفت در تایر ها، تعداد میل ژامبون را نیز تشخیص دهید. بیشتر خودروها که دارای چهار تایر هستند یا دارای دو جفت تایر می باشند دارای دو سری تایر معادل دو میل ژامبون هستند.

چگونه می توان انواع میل ژامبون را تعیین کرد؟

عواملی که می توان نوع میل ژامبون را با استفاده از آن تشخیص داد، بر روی سیستم تعلیق خودرو تاثیر بسزایی دارد. برخی وسایل نقلیه دارای میل ژامبون هایی هستند که از پیش تعیین شده اند که به آن pre-designed axles گفته می شود. این یک قالب استانداد می باشد و در دیگر وسایل نقلیه که دارای میل سفارشی می باشند Customized axles می باشند نیز بر اساس ویژگی خودروها و نیاز آن میل ژامبون تعریف خواهد شد.

میل های سفارشی کمک می کنند تا خودرو بهتر حرکت کند و کنترل بیشتری بر روی چرخ ها داشته باشد. وجود میل ژامبون باعث می شود تا سرعت و همچنین گشتاور چرخ تا حدود زیادی بهتر عمل کند. در ادامه به بررسی انواع میل ژامبون خواهیم پرداخت.

انواع محور تعلیق در خودرو

از انواع محور تعلیق در خودرو می توان به:

میل فرمان پذیر
میل عقب حرکت
میل جلو حرکت

اشاره کرد.

میل فرمان پذیر به چرخ های جلو متصل می شوند و تیرک اصلی نیز با برخورد به قسمت های پایین موتور، نمودار منحنی شکلی می سازد. چرخ ها و لوازم مورد نیاز برای ترمز بر روی سگ دست قرار می گیرند و از این رو می توان این نوع محور تعلیق را برای اتوبوس در نظر گرفت.

میل حرکت عقب برای انتقال نیرو به چرخ های عقب اتوبوس و کامیون استفاده می شود و دارای یک پوسته اصلی و بدنه می باشد که پلوس و کله گاوی بر روی آن نصب می شود. کله گاوی در محور تعلیق ماشین های سنگین وظیفه دارد تا حرکت های طولی گاردان را به حرکت های عرضی تبدیل کند. همچنین وجود ترمزها، توپی و کمک فنر نیز بر روی پوسته اصلی قرار می گیرد تا تبدیل را در خودروهای سنگین امکان پذیر تر کند. با توجه به این موارد وزنی که به اکسل بالا منتقل می شود را به صورت جفتی یا تاندوم نیز در نظر می گیرند.

میل جلو حرکت نیز مانند میل عقب حرکت دارای یک پوسته متحرک و اصلی می باشد که برای کله گاوی و پلوس دارای یک محرک می باشد اما یک نفاوت اصلی که در این محور تعلیق وجود دارد این است که انتقال قدرت و حرکت در آن با توجه به چرخ های جلو، پایداری بیشتری را برای خودرو به همراه دارد و در نتیجه امکان مانور پیچیده در جاده های ناهموار نیز برای این اکسل خودرو وجود دارد. از این رو برای خودروهایی مناسب می باشد که نظامی یا آفرود باشند.

میل ژامبون چیست میل ژامبون پژو 206 میل ژامبون پژو 405 کجاست بلبرینگ ژامبون 206 تعویض بلبرینگ ژامبون سمند قیمت بلبرینگ ژامبون زانتیا گیریس کاری بلبرینگ ژامبون اجرت تعمیر اکسل 206 اکسل چیست اکسل پژو 405 بلبرینگ اکسل عقب 206 تعمیر اکسل عقب پژو 405 تعمیر اکسل عقب سمند علائم خرابی اکسل عقب 206 مشکلات اکسل چیست آموزش مکانیکی و جلوبندی

انواع اکسل خودرو برای چرخ عقبیکی از نکاتی که باید در مورد اکسل عقب یا میل چرخ های عقب به خاطر داشته باشید این است که این محورها همگی مانند هم نیستند و نوع آن با توجه به نوع تکیه گاه بودن و همچنین نصب آن مشخص خواهد شد. سه نوع اکسل خودرو در چرخ عقب وجود دارد که می توان به:

اکسل خودرو نیمه شناور
اکسل خودرو شناور کامل
اکسل خودرو سه چهارم شناور

اشاره کرد.

محورهای نیمه شناور در عقب چرخ را به فلنج که یک صفحه یا قطعه دیسکی مدور می باشد و سوراخ هایی بر روی آن قرار دارد و همچنین بخش خارجی صفحه یعنی شفت محور متصل می کند و در نتیجه ایمنی را بالا می برد. وجود یک یاتاقان در تکیه گاه شفت می رود و یکی دیگر نیز به درون لوله جداری اکسل منتقل می شود. از این رو می توان گفت که خودرو دارای دو یاتاقان است.

پس وجود یک میل نیمه شناور می تواند برای ایجاد یک گشتاور یکسان از دیگر گزینه ها بزرگ تر باشد. محورهایی که نیمه شناور می باشند برای خودروها بکار می روند. همچنین خودروهای شاسی بلند و کامیون و خودروهای سنگین یا سایز متوسط مانند پیکاپ نیز از این میل های نیمه شناور استفاده می کنند.

اکسل خودرو شناور کامل و سه چهارم شناور

اکسل شناور کامل به کمک دو یاتاقان می تواند در جای خود به طور موثر موقعیتش را حفظ کند. این مدل اکسل تنها برای انتقال گشتاور های محرک ساخته شده است و برای وسایل نقلیه بزرگ مانند کامیون های سنگین عملکرد بهتری خواهد داشت. برخی از این کامیون ها که سایز متوسطی دارند می توانند ظرفیت بکسل بیشتری را تحمل کنند و در نتیجه اگر چرخ ها از نوع ۴wd باشد، محور به صورت کامل شناور خواهد شد.

اکسل خودرو هایی که به صورت اکسل های سه چهارم شناور هستند نسبت به دیگر سیستم تعلیق خودرو پیچیده تر اما مطمئن تر می باشند. از این رو کمک می کنند تا تراز چرخ های عقب حفظ شود و نیروهای محرکه و گشتاور محرک متعادل شود.

تنظیم ارتفاع پژو پارس ارتفاع استاندارد پژو 405 آموزش تنظیم ارتفاع عقب سمند تنظیم ارتفاع عقب 206 سیستم تعلیق عقب پژو 405 تنظیم ارتفاع عقب پژو پارس نحوه تنظیم ارتفاع عقب پژو بهترین جلوبندی ساز تهران آموزش مکانیک و برق خودرو آموزش جلوبندی خودرو تعمیرات تخصصی خودرو اکسل چیست آموزش تنظیم ارتفاع خودرو

انواع اکسل خودرو برای جلو خودرو

بر اساس طراحی و تحقیق، اکسل خودرو سیستم جلوبندی خودرو دارای دو نوع میل اصلی می باشند که از جمله این موارد می توان به

اکسل خودرو جلو مرده
اکسل خودرو جلو زنده

اشاره کرد. اکسل های مرده ثابت اند و با چرخ نیم چرخند. از این رو بیشتر این اکسل های جلو مرده دارای دیفرانسیل غلاف دارند و از ایجاد تماس با خاک و آب جلوگیری می کند. اکسل خودرو های زنده نیز بر عکس این میل های مرده عمل می کنند و می توانند نیرو را از گیربکس به چرخ جلو منتقل کنند. تا اینجای مقاله سعی کردیم تا در مورد سیستم محور خودرو بر اساس اکسل خودرو صحبت کنیم. در ادامه به علائم خرابی و عواملی که باعث خرابی این محور می شوند صحبت خواهیم کرد.

نشانه هایی که باعث خرابی اکسل خودرو می شوند

در حقیقت بخشی از محور که بیشتر دچار خرابی می شود قسمت سیبک CV و پلوس ها می باشد. این دو قطعه به دلیل اینکه با یکدیگر برخورد دارند و به اصطلاح همکاری بیشتری با یکدیگر دارند معمولا به صورت همزمان از کار افتاده و خراب می شوند. در بیشتر موارد نیز هزینه ای که برای تعویض آن در نظر گرفته می شود مجموعه ای کلی از پلوس و سیبک را در بر خواهد گرفت که هزینه کمتری را در بر دارد اما اگر بخواهید که به صورت جداگانه آن را تعویض کنید به طبع باید هزینه بیشتری را صرف نمایید.

اما از مهم ترین نشانه هایی که خبر از خرابی این قطعه را می دهد می توان به مواردی مانند:

شنیدن صدا در هنگام پیچیدن
لرزیدن فرمان
نشت گیریس

لرزیدن فرمان خودرو

مکانیزم فرمان در بیشتر مواقع می تواند راننده را از وجود یک خطر جدی در وسیله نقلیه آگاه سازد. از این رو یکی از نشانه های لرزش فرمان می تواند خرابی پلوس یا سیبک باشد. خرابی اتصالات پلوس و همچنین لرزش هایی که به همراه دارد نه تنها با دست قابل فهمیدن است بلکه خیلی راحت می توان با چشم نیز آن را مشاهده کرد. اگر خرابی به اتصالات سیبک نیز نفوذ کند، این لرزش به مراتب بیشتر خواهد شد به طوری که کنترل خودرو بسیار سخت خواهد شد.

نشتی گیریس

یکی دیگر از نشانه های اصلی که می توان با استفاده از آن خیلی راحت به خراب شدن اکسل خودرو پی برد این است که گیریس بر روی لبه های داخلی چرخ نشت می کند. اگر گیریس بر روی ترمز نشت کند یا بپاشد ممکن است که باعث ایجاد احتراق و در نتیجه از بین رفتن سیستم محور خودرو شود. نشت کردن گیریس معمولا نشان از پارگی گردگیرهای پلوس دارد و با بررسی به صورت چشمی، دست کشیدن یا لمس کردن خودرو می توان خیلی راحت به آن پی برد. پارگی گردگیر پلوس در بیشتر موارد در نزدیکی بست ها ایجاد خواهد شد.عواملی که باعث خرابی اکسل خودرو و پلوس در خودرو می شوندمعمولا عادت های غلط و ناصحیح در رانندگی می تواند باعث خراب شدن پلوس و اکسل خودرو شود. این موارد را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

پاره شدن گرد گیر پلوس
حرکت کردن خودرو با دنده های نامناسب
هل دادن مداوم خودرو و یا روشن کردن به صورت مداوم
رها کردن پدال کلاچ و ایجاد ضربات ناگهانی به خودرو
استفاده بیش از حد و پی در پی از ترم و ترمز دستی
بکسل کردن خودرو یا وسیله ای که وزن آن از خودروی شما بیشتر باشد

این ها تنها بخشی از مواردی هستند که می توانند به اکسل خودرو آسیب وارد کنند. در ادامه به بررسی نکاتی که باید در هنگام نگهداری از اکسل خودرو در نظر داشته باشید اشاره خواهیم کرد.

نکاتی که باید در مورد اکسل خودرو و سیستم محور خودرو به آن توجه کنید

زمانی که قصد دارید یک اکسل خودرو مناسب برای خودروی خود انتخاب کنید باید توجه داشته باشید که:

برچسبی که بر روی پنجره خودرو وجود دارد اطلاعات مهم در مورد مصرف سوخت خودرو را که بر اساس اکسل خودرو مناسب خودرو می باشد را برای شما نمایش می دهد.

نسبت های قابل انتخاب را جدی بگیرید زیرا تمامی موارد موجود در آن می تواند بر روی سیستم دنده و در نتیجه شکل نهایی آن تاثیرگذار باشد.

بسیاری از نمایندگی های فروش خودرو میل پایینی را به عنوان دنده های بلند و همچنین میل پایین را به عنوان دنده های کوتاه تر در نظر می گیند. از این رو مورد اول می تواند سوخت کمتر و استانداردتری را در هر کیلومتر ایجاد کند اما مورد دومی بارهای سنگین را بهتر حمل خواهد کرد. پس می توان گفت که کدام مورد برای وسایل نقلیه مناسب تر خواهد بود.

وجود اکسل خودرو در خودروی شما بسیار ضروری است و از این رو سالم نگه داشتن آن نیز یک امر مهم به شمار می رود زیرا در جاده شما به یک سیستم سالم و با کیفیت برای انتقال نیرو نیاز دارید

به عنوان نتیجه گیری؛ می توان با یک محور شکسته رانندگی کرد؟

یکی از سوالات متداول رانندگان این است که می توان با استفاده از اکسل خودرو شکسته نیز به حرکت در مسیر ادامه داد یا خیر؟ پاسخ این است که بدون دو محور که فعال نباشند قادر نیستید که خودرو را حرکت دهید. وجود اکسل خودرو می تواند قدرت را از طریق انتقال که در تنظیمات محرک چرخ جلو می باشد و همچنین دیفرانسیل که در سیستم های محرک چرخ عقب می باشد به چرخ ها بفرستید.

اگر یکی از اکسل های مورد نظر شما دچار خرابی شود، به هیچ وجه به رانندگی ادامه ندهید. رانندگی در این شرایط استاندارد و امن نخواهد بود و در نتیجه اگر در هنگام رانندگی متوجه صدای کوبیدن و یا اعمال ضربات شدیدی شدید، محور هنوز دچار شکستگی نشده است ولی باید احتیاط کنید زیرا هر لحظه امکان شکستگی وجود دارد.

در این زمان ممکن است مشکل ناشی از خرابی پلوس باشد. اگر صندوق عقب خودروی شما از قطعات محافظت می کند و یا گریس نشت کرده و دچار شکستگی شده است، خاک و یا هر زباله دیگری وارد خودروی شما خواهد شد، از این رو اگر روغنکاری و یا گیریس کاری به اندازه کافی انجام نشود پلوس ها از هم باز خواهند شد و رانندگی کردن در این شرایط بسیار خطرناک خواهد بود. میل ژامبون و سیستم تعلیق خودرو باید به صورت مداوم چک شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست