لیسه گیری خودرو -تهران مدرن

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. لیسه گیری
  4. chevron_right
  5. لیسه گیری خودرو -تهران مدرن

لیسه گیری خودرو یک روش تعمیر رفع خط و خش‌های عمیق روی بدنه است. معمولاً یکی از مشکلات رایجی که روی بدنه ماشین ایجاد می‌شود، خط و خراش‌های بدنه و سپر است. برای برطرف‌سازی این مشکلات روش‌هایی به نام لیسه گیری یا قلم‌گیری وجود دارد.

ما در این مقاله به آموزش لیسه گیری خودرو و کاربردهای آن و همچنین مزایا و معایب لیسه گیری ماشین اشاره کرده‌ایم. تعمیرگاه تهران مدرن همراه باشید.

لیسه گیری خودرو چیست؟

اگر شما هم تمایل به دانستن اطلاعاتی در مورد لیسه گیری خودرو و مزایا و معایب آن دارید و از طرف دیگر تفاوت آن با قلم‌گیری و رنگ‌کردن ماشین را نمی‌دانید، بهتر است این مطلب را مطالعه کنید، زیرا صفر تا صد لیسه گیری رنگ خودرو را ذکر کرده‌ایم.

در ادامه به صورت ساده، به این سؤال شما که لیسه گیری خودرو چیست، پاسخ داده‌ایم:

لیسه گیری رنگ خودرو با استفاده از مواد نانو انجام می‌شود.
این مواد بر پایه مواد پلیمری است و به صورت مایع بر سطح خودرو اعمال می‌شوند.
سپس زمانی که این مواد خشک شد، یک لایه محافظتی روی بدنه ایجاد می‌شود.

لیسه گیری رنگ خودرو براساس انواع خط‌ وخش

کمپانی‌های سازنده، برای ساخت بدنه ماشین از آلیاژ استفاده می‌کنند. آلیاژ مورداستفاده در بدنه ماشین از سه‌لایه تشکیل شده است که ضخامتی بین 0.4 تا 2 میلی متر دارد، این سه لایه شامل لایه‌های زیر است:

لایه اول: کلر یا روغن (محافظ رنگ و براق‌کننده رنگ)
لایه دوم: رنگ
لایه سوم: آستر

این لایه‌ها از فلز بدنه در برابر آسیب‌هایی مانند رطوبت، زنگ‌زدگی، مواد اسیدی، نور آفتاب و…محافظت می‌کنند. خط و خش‌هایی که روی رنگ بدنه خودرو ایجاد می‌شود، اثر حفاظتی رنگ بدنه را کاهش داده و موجب ظاهر نازیبا برای ماشین می‌شود. به صورت کلی خط و خراش‌هایی که به بدنه خودرو وارد می‌شود را در دو سطح اصلی می‌توان تقسیم‌بندی کرد:

خراش‌های سطحی: به خراش‌های ایجاد شده در لایه اول، خراش‌های سطحی می‌گویند. به صورت کلی در خراش سطحی لایه کلر دچار آسیب می‌شود. این خراش‌ها را می‌توان با قلم‌گیری یا پولیش برطرف کرد، اما برای خراش‌های عمیق باید به سراغ لیسه کاری بدنه خودرو رفت.
خراش‌های عمیق: خراش‌های ایجاد شده در لایه دوم و سوم، خراش عمقی محسوب می‌شود. در خراش عمقی لایه رنگ و آستر آسیب می‌بیند. لیسه گیری برای این خراش‌ها بسیار مناسب است.

مراحل لیسه گیری خودرو

برای اینکه با فرایند لیسه کاری بدنه خودرو آشنا شوید، می‌توانید مراحل زیر را مطالعه نمایید.

شستشو
بتونه‌کاری یا استفاده از رنگ خشک و جامد
صافکاری
پولیش شدن
واکس

هر کدام از مراحل در زیر به تفضیل شرح داده شده است.

شستشو

در اولین مرحله نیاز است تا بدنه خودرو به‌خوبی تمیز شود و تمام آلاینده‌ها از روی سطح خراش پاک گردد.

تشخیص میزان عمق و تعداد ترک و خط و خش‌ها

در مرحله دوم نیاز است که ماشین در فضایی قرار بگیرد که نور کافی به آن برسد تا خط و خراش به‌خوبی قابل‌مشاهده باشد، برای این منظور می‌توان وسیله نقلیه را در زیر نور فرابنفش یا نور آفتاب قرار داد.

تعیین کد رنگ ماشین و بتونه کاری

بعد از مرحله شستشو نیاز به تعیین کد رنگ خودرو می‌شود، تا متناسب با آن رنگ لیسه گیری انتخاب شود. سپس با توجه به کد رنگ خودرو، یک رنگ خشک یا جامد محل خراش پر شود. در همین مرحله نیز عمل بتونه‌کاری انجام می‌شود.

با توجه به رنگ خودرو نیاز است که محل خراش بتونه گیری شود. البته در برخی مواقع از بتونه استفاده نمی‌شود و از رنگ خشک برای پر کردن محل خراش استفاده می‌شود، به همین دلیل ضخامت افزایش نمی‌یابد. بتونه‌کاری با استفاده از بتونه‌های آماده انجام نمی‌شود و متخصص باید با کد رنگ خودرو، مواد بتونه‌کاری را تهیه کند، در غیر این صورت خودرو دورنگ می‌شود.

صافکاری

سپس نوبت صافکاری و برداشتن لایه‌های اضافی رنگ روی سطح بدنه با استفاده از دستگاهی به نام لیسه یا لیسک است. با لیسه کاری قسمت رنگ شده صیقل یافته و مثل روز اول می‌شود. اگر عمل لیسه کاری ماشین انجام نشود، باعث کدر شدن بخش‌های آسیب‌دیده خواهد شد. این مرحله نیاز به صبر و حوصله زیادی دارد تا در نهایت یک سطح صاف و یکدست تحویل داده شود. برای بهره‌مندی از خدمات متخصص می‌توانید از کارشناسان تهران مدرن کمک بگیرید.

پولیش‌کاری

زمانی که لیسه گیری خودرو انجام شد و بتونه و رنگ خشک شدند و صیقل یافتند، می‌توان با استفاده از دستگاه پولیش، پولیش‌کاری بدنه را انجام داد. اگر خودرو دارای رنگ مات است، بهتر است پولیش‌کاری را برای تمامی قسمت‌های ماشین انجام داد تا بدنه یکدست شود.

واکس

گام آخر مربوط به واکس‌زدن ماشین است. برای این منظور از واکس‌های مناسب ماشین با توجه به شرایط آب‌وهوای منطقه استفاده می‌شود. به صورت معمول واکس‌های نرم بعد از عملیات خش‌گیری مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نکات مهم در لیسه کشی خودرو

در لیسه گیری خودرو باید به موارد زیر توجه کنید:

مراحل آماده‌سازی چربی‌زدایی از بدنه خودرو قبل از بتونه‌کاری و پاشیدن رنگ بسیار مهم است.
تشخیص لیسه کاری بدنه خودرو: در لیسه کاری خودرو باید به‌دقت نقاط آسیب‌دیده را تشخیص داد تا بتواند میزان عمق ترک و شیارها را به‌خوبی با رنگ‌های مخصوص پر کرد.
بنیاد رنگ، ترکیب رنگ با آبرنگ برای رسیدن به کد رنگ خودرو بسیار حائز اهمیت است.
روش پولیش کردن با دستگاه پولیش بادی و برقی باید به‌خوبی انجام شود.
رعایت زاویه و فاصله پیستوله نسبت به سطح کار موجب ایجاد یکنواختی و ظاهری زیباتر می‌شود.
میزان فشار هوای موردنیاز برای پاشش رنگ بر روی بدنه خودرو بسیار مهم است.

ضرورت لیسه کشی خودرو پیش از پولیش‌کاری

اگر برای رفع خط‌وخش عمقی لیسه کشی رنگ خودرو انجام نشود و سریعاً پولیش‌کاری شود، موارد زیر رخ می‌دهد:

خراش روی سطح بدنه ماشین باقی می‌ماند.
با یک ضربه مجدد، رنگ از روی نقطه موردنظر پاک می‌شود.
ظاهر بدنه ماشین به دلیل عدم لیسه کشی بدنه خودرو همچنان نازیبا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست