دیاگ خودرو چیست؟ چه فایده ای دارد؟

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. مجله تعمیرگاه
  4. chevron_right
  5. دیاگ خودرو چیست؟ چه فایده ای دارد؟

دیاگ خودرو چیست؟ چه فایده ای دارد؟

دیاگ خودرو چیست؟ چه کاربردی دارد؟ شاید در سال های قبل باید برای عیب یابی خودرو باید فرآیند بسیار پیچیده ای را پشت سر می گذاشتیم، اما با ظهور کامپیوترهای خودرو، این مشکل تا حدود زیادی برطرف شد. مدتی است که به واسطه‌ی دستگاه دیاگ و البته کامپیوتری که در خودروها قرار داده شد، موسوم به ECU، دیگر برای تشخیص ایراد خودرو یا به قول معروف عیب یابی خودرو ضرورتی برای زیر و رو کردن قسمت فنی خودرو نیست، چرا که کلیت عمکرد خودرو و البته ایرادهای به وجود آمده در هر قسمت خودرو در کامپیوتر آن ثبت و ضبط می‌شود و به واسطه‌ دستگاه دیاگ امکان این وجود دارد که ایراد را پیدا کرده و سپس با یافتن آن نسبت به رفع ایراد اقدام نمود.

دیاگ خودرو چیست؟

به عیب یابی خودرو از طریق کامپیوتر و سیستم‌های دیاگ یا اصطلاحاً دستگاه‌های دیاگ، دیاگ خودرو گفته می‌شود. کلیت کار دستگاه دیاگ خودرو به طور ساده به این صورت است که هر مشکلی که در خودرو به وجود آید یک کد خطا یا ارور مربوط به آن مشکل در کامپیوتر خودرو درج می‌شود. حال دستگاه دیاگ با متصل شدن به خودرو می‌تواند ارورها یا کدهای خطایی که در کامپیوتر خودرو ثبت شده‌اند را بخواند و اطلاع دهد که دقیقاً در خودرو چه مشکلی به وجود آمده است.

به این مورد توجه داشته باشید که دستگاه دیاگ در حقیقت مانند یک دستگاه کدخوان عمل می کند. در حقیقت دیاگ قرار نیست چیزی عملیاتی را انجام داده یا مشکلی را برطرف سازد. بلکه این دستگاه تنها خطاهای ایجاد شده در کامپیوتر خودرو را خوانده و آن ها را به شما نمایش می دهد.

در بالا به طور مختصر دیدم که دیاگ خودرو چیست؟ دستگاه‌های دیاگ را اگر بخواهیم از لحاظ عملکرد تقسیم ‌کنیم می‌توانیم بگوییم که در واقع 2 نوع دستگاه دیاگ وجود دارد. یک نوع آن که البته حرفه‌ای‌تر و دقیق‌تر است دستگاهی ست عالی و دقیق که به کامپیوتر متصل می‌شود و عمدتاً توسط شرکت‌هایی که ارائه‌دهنده‌ی خدمات کارشناسی فنی خودرو هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع دیگر که البته بسیار قیمت‌شان پایین‌تر از نوع اول است به خودرو متصل می‌شوند ولی اطلاعات را از طریق اپلیکیشن تشخیص عیب خودرو که آن را می‌توان روی دستگاه اندرویدی نصب کرد به نمایش درمی‌آورند.

دیاگ خودرو

اما در کل زمانی که یک تعمیرکار یا یک شرکت کارشناسی فنی خودرو دم از دستگاه دیاگ می‌زند مقصود همان دستگاه دیاگ نوع اول است.

اتصال دستگاه دیاگ به خودرو از طریق کابل صورت گرفته و اطلاعات کامپیوتر خودرو در واقع به واسطه‌ی همین کابل به دستگاه دیاگ یا به عبارت بهتر به اینترفیس دستگاه دیاگ منتقل می‌شود. این اینترفیس نیز با اتصال به لپتاپ، اطلاعات گرفته شده را به لپتاپ منتقل می‌کند و متخصص با خواندن اطلاعاتی که در لپتاپ به نمایش درآمده‌اند می‌تواند دریابد که وضعیت خودرو از چه قرار است.

مزایای دیاگ چه مواردی هستند؟

در بالا گفته شد که دیاگ خودرو به معنی عیب یابی خودرو است و بنابراین با انجام دیاگ خودرو می‌توان از ایرادهای به وجود آمده در خودرو مطلع شد. البته تمامی دستگاه‌های دیاگ خودرو مانند هم نیستند و برخی بهتر می‌توانند کدهای خطا را بخوانند. اما در کل مواردی مانند موارد زیر از طریق دستگاه دیاگ قابل دریافت هستند:

ایرادهای برقی خودرو
ایرادهای مربوط به سنسورهای خودرو (از جمله سنسور ABS، سنسور اکسیژن و یا سنسور کاتالیزور)
موارد مربوط به باتری
فشار روغن گیرباکس
و …

بدیهی است که هر اندازه که خودرو پیشرفته‌تر باشد و از امکانات بیش‌تری برخوردار باشد از طریق دیاگ خودرو اطلاعات بیش‌تری می‌توان از خودرو دریافت کرد. نکته‌ای دیگر که وجود دارد این است که از طریق دیاگ خودرو علاوه بر ایرادهای به وجود آمده در خودرو، می‌توان به میزان کارکرد واقعی خودرو نیز دست یافت. احتمالاً می‌دانید که برخی فروشنده‌ها، یا بهتر است بگوییم برخی دلالان، برای بالا بردن قیمت خودروی دست دوم فروشی خود میزان کارکرد خودرو را دستکاری می‌کنند و آن را کم‌تر از آن چه که هست نشان می‌دهند.

دیاگ خودرو

اما این حقه و نیرنگ آن‌ها از طریق دستگاه دیاگ قابل تشخیص است. به همین دلیل است که در کارشناسی فنی خودرو و کارشناسی قیمت خودرو عمدتاً از دستگاه دیاگ استفاده می‌شود. با دیاگ خودرو دقیقاً می‌توان دریافت که خودرو چند کیلومتر کار کرده است و اگر این مقدار با مقداری که در بالای کیلومترشمار نشان داده می‌شود تفاوت داشته باشد به معنای آن است که فروشنده عمداً این مقدار را دست‌کاری کرده است.

تهران مدرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست