دلیل اصلی خروج دود آبی و سفید از اگزوز ماشین

دلایل اصلی خروج دود آبی و سفید از خودرو چیست؟

دودهای حاصل از موتور خودرو یکی از مهم‌ترین مسائل در ایجاد آلودگی هوا است.

یکی از نکات مهمی که باید در تعمیر و نگهداری خودرو ورد توجه قرار گیرد، خروج دود از اگزوز است که با توجه به رنگ دود اگزوز می توان به مشکلات احتمالی موتور پی برد. امروز قصد داریم به بررسی انواع دود و دلایل خروج آن از اگزوز بپردازیم.

دود سیاه

دود سیاه خروجی از اگزوز هیشه نشان دهنده مشکل حاد و غریب الوقوع نیست. اگر زمان استارت زدن از اگزوز خودروی کمی دود سیاه بیرون آمد و بعدازمدتی با گرم شدن خودرو از بین رفت، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. اما اگر دود سیاه همواره و با گرم شدن خودرو هم از اگزوز خارج شود خبر از بروز مشکل می دهد.

دلایل اصلی خروج دود سیاه از اگزوز:

کثیف بودن و یا گرفتگی فیلتر هوا

وظیفه فیلتر هوا جلوگیری از ورود ذرات ریز به درون موتور است. تعویض فیلتر هوا می تواند یکی از راه حل های این مشکل باشد.

وجود نقص در رگولاتور بنزین

اگر بعد از تعویض فیلتر هوا باز هم از اگزوز دود سیاه خارج میشد، در این صورت دلیل آن به هم ریختگی نسبت هوا به بنزین در موتور است. در این وضعیت نسبت بنزین به هوا بیشتر شده (حالت Rich) و دود سیاه از اگزوز خارج می شود. سیستم سوخت رسانی خودرو به گونه ای ساخته شده تا در بازه ای خاص از مقدار بنزین کار کند. وظیفه کنترل این بازه بر عهده رگولاتور سوخت است. اگر این قسمت با نقص مواجه شود موتور یا با حالت سوخت کم-هوای زیاد (Lean) یا با حالت سوخت زیاد-هوای کم (Rich) مواجه می شود، و همچنین ممکن است مصرف سوخت را هم افزایش بدهد. پس یکی دیگر از راه های حل این مشکل تعویض رگولاتور سوخت است.

خراب شدن انژکتورها

وظیفه انژکتور ها این است که در هر بار فرآیند احتراق، مقدار مشخصی از بنزین را در منیفولد ورودی اسپری می کنند. خرابی انژکتورها هم می تواند یکی دیگر از نشانه های خروج دود سیاه از اگزوز باشد.

دود سفید

دود سفید همیشه نشان دهنده مشکل نست در برخی موارد افراد بخار خروجی از اگزوز برخی خودروها هنگام روشن کردن ماشین در اول صبح را را با دود سفید خروجی از اگزوز اشتباه می گیرند، این موضوع عادی است. ولی اگر با گرم شدن خودرو و کارکردن بیش از نیم ساعت متوجه خروج دود سفید از اگزوز شدید باید به فکر تعمیر آن باشید.

دلایل اصلی خروج دود سفید:

سوختن واشر سر سیلندر

واشر زدن بدترین خبری است که به هر راننده ای می توانید بدهید. یکی از اصلی ترین و بدترین دلایل خروج دود سفید اگزوز، سوختن واشر سر سیلندر است. واشر سر سیلندر قطعه ای است که میان بلوک خودرو و سر سیلندر قرار می گیرد. کنترل عملکرد مایعات مختلف به عهده واشر سر سیلندر است. هنگامی که این قطعه خراب و سوراخ می شود، مایعات به درون محفظه احتراق و سیلندر راه پیدا می کنند و به همراه بنزین سوخته می شوند. اگر خودروی شما واشر زده باشد پیشنهاد می شود هر چه سریع تر آن را به تعمیرگاه منتقل کنید زیرا خرابی واشر سر سیلندر می تواند به بخش های دیگر از جمله سر سیلندر هم آسیب برساند و حسابی خرج روی دست تان بگذارد.

خرابی سر سیلندر

سر سیلندر موتور به دلیل قرار گیری در مرکز فرآیند احتراق یکی از پر استرس ترین و پر کاربرد ترین قطعه های موتور به شمار می آید. ترک خوردن و تاب برداشتن سر سیلندر یکی دیگر از دلایل دود سفید خروجی از اگزوز است. تعمیر این قطعه هم به دلیل فرآیند ماشین کاری حساسی که دارد گاه دشوار است.

خرابی بلوک موتور

با توجه به این که خرابی بلوک موتور کم تر اتفاق می افتد اما بر خلاف مواردی که به آن اشاره کردیم هیچ راه حلی ندارد. بلوک موتورهای بیش تر از آهن، چدن یا آلومینیوم ساخته می شوند و مقاومت بالایی دارند. سیلندرها در بلوک خودرو قرار می گیرند و تمام فرآیند احتراق در آن انجام می شود. هنگام مواجهه با ترک برداشتن بلوک و خرابی آن، تنها راه حل سفارش دادن یک بلوک جدید است.

دود آبی یا خاکستری

دود آبی یکی از شایع ترین دودهایی ست که ممکن است از اگزوز هر خودرویی خارج شود. این دود ناشی از سوختن روغن است که ابتدایی ترین عواقب آن افزایش مصرف سوخت و کاهش قدرت است. خرابی کاتالیزور هم به فراخور این مشکلات ممکن است اتفاق افتد.

دلایل مهم خروج دود آبی از اگزوز:

خراب شدن کاسه نمد ساق سوپاپ

کاسه نمد ساق سوپاپ قسمتی از خودرو است که میزان روغن کاری گاید و ساق سوپاپ ها را تنظیم می کند. این مشکل هنگامی اتفاق
می افتد که بین گاید و ساق سوپاپ ها خلاصی لازم وجود ندارد و در نتیجه کاسه نمد از جای خود جدا می شود.

خراب شدن رینگ پیستون

خرابی رینگ پیستون نسبت به مورد قبلی که اشاره کردیم کم تر اتفاق می افتد. این مشکل به دلیل کمبود خلاصی پیستون نسبت به جداره سیلندر اتفاق می افتد که می تواند باعث سایش رینگ پیستون و جدا شدن از جایگاه اش شود. اگر خودروی شما ۳۰ یا ۶۰ ثانیه بعد از گاز دادن و در حالت توقف، شروع به دود آبی دادن کرد و بعد دیگر خبری از دود نبود، یعنی کاسه نمد ساق سوپاپ خراب است، اما اگر با هر بار فشردن پدال گاز، خودرو دود کرد، یعنی رینگ پیستون با نقص فنی مواجه است.

تهران مدرن
امتیاز ما
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست