سرامیک خودرو

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. مجله تعمیرگاه
  4. chevron_right
  5. سرامیک خودرو

سرامیک ماشین چگونه انجام می‌شود؟ | برندهای معروف پوشش نانو

فناوری نانو از ابتدای ظهور، در بسیاری از حوزه‌ها از پزشکی گرفته تا ساخت الیاف گیاهی و حتی مواد ضدعفونی‌کننده، پیشرفت چشمگیری داشته است. بدنه خودروها به دلیل مجاورت با محیط‌های مختلف آب و هوایی معمولاً دچار کدری می‌شوند و پس از مدتی درخشندگی آن‌ها کاهش می‌یابد. پوشش نانو سرامیک که بر اساس فناوری نانو پایه‌ریزی شده است، یک پوشش محافظتی است که علاوه بر زیبایی و درخشندگی بدنه خودرو باعث می‌شود که یک لایه حفاظتی نازک در مقابل خط و خش روی بدنه به وجود آید که بر مقاومت آن می‌افزاید. همچنین می‌توانید سرامیک خودرو در محل را سفارش دهید تا متخصصین تهران مدرن با بهترین کیفیت برای شما انجام دهند. اما سرامیک ماشین چگونه انجام می‌شود؟

در این مقاله قصد داریم در مورد روش آماده‌سازی خودرو برای پوشش نانو سرامیک، آموزش پولیش سرامیک خودرو و معرفی برندهای معتبر در این زمینه بپردازیم. اگر قصد دارید بدنه خودروی خود را با پوشش نانو سرامیک زیبا و مقاوم کنید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سرامیک ماشین چگونه انجام می‌شود؟

آماده‌سازی بدنه خودرو برای پوشش نانو سرامیک

برای ایجاد یک لایه حفاظتی و مقاوم از پوشش نانو سرامیک درخشان و همچنین افزایش طول عمر این محصول، ابتدا باید خودروی خود را به‌درستی آماده کنید. این مرحله نه تنها پوشش یک لایه نانو سرامیکی صاف را تضمین می‌کند، بلکه طول عمر مناسب آن را نیز ضمانت خواهد کرد.

سرامیک خودرو چگونه انجام می‌شود

به زبان ساده مهم نیست سرامیک ماشین چگونه انجام می‌شود و مواد اولیه آن ساخت چه شرکتی است، هرچه آماده‌سازی سطح بدنه خودروی شما قوی‌تر باشد، پوشش نانو سرامیکی نیز دوام بیشتری خواهد داشت و در مقابل آلودگی و خط و خش نیز مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد. شستن بدنه خودرو فقط بخشی از مواد شیمیایی، لکه‌ها و مواد آلاینده موجود روی سطوح آن را از بین می‌برد. به منظور تمیز کردن عمیق بدنه و اطمینان از اینکه پوشش سرامیکی به خوبی روی آن قرار می‌گیرد، مراحل آماده‌سازی سطح جداگانه‌ای باید اجرا شود.

با این حال، اگر تمیز کردن بدنه خودرو در این مرحله به‌درستی صورت نگیرد، پس از ایجاد لایه نانو سرامیک، هم بدنه خودرو ظاهری ناخوشایند خواهد داشت و هم تمام آلودگی‌های سطحی در جای خود باقی می‌مانند، بلکه حذف آن‌ها نیز دشوارتر می‌گردد. زیرا یک لایه نانو سرامیک روی آن‌ها را پوشانده است.

در نهایت نیز لایه نانو سرامیک مورد استفاده شما اصلاً دوام لازم را نداشته و به زودی از بین می‌رود. برای آنکه عملکرد پوشش نانو سرامیک مناسب باشد، این پوشش می‌بایست به سطح بدنه خودرو بچسبد. برای این منظور لازم است سطح خودرو به خوبی تمیز شده و آلودگی‌ها و مواد شیمیایی روی آن از بین برود.
پیش‌نیازهای پوشش نانو سرامیک

پیش از شروع آموزش نانو سرامیک خودرو، بهتر است پیش‌نیازهای لازم برای این کار را معرفی کنیم. استفاده از این ملزومات و تجهیزات اولیه، روند پوشش نانو سرامیک را ساده‌تر کرده و نتیجه نهایی مطلوب‌تری را برای شما ارائه می‌دهد. برخی از ملزومات اولیه برای آماده‌سازی و شروع فرآیند پوشش عبارت‌اند از:

سطل بزرگ شستشو: اگر از برس بزرگی برای تمیز کردن خودرو استفاده می‌کنید، بهتر است سطل بزرگی هم متناسب با آن انتخاب کنید.

شامپو یا مواد شوینده مخصوص خودرو: شامپوهای مخصوص پیش از پوشش لایه نانو سرامیک در بازار وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این شامپوها حاوی موم یا پولیش نیست و به همین دلیل برای این کار مناسب‌تر است.

برس یا دستکش شستشو: برای جلوگیری از ایجاد خط و خش روی بدنه خودرو، بهتر است از برس یا دستکش نرم استفاده کنید.

الکل Isopropyl: این الکل برای پاک کردن بدنه خودرو پس از شستشوی اولیه آن با استفاده از شامپو استفاده می‌شود. این ماده، حلال بسیاری از چربی‌ها، مواد شیمیایی و آلاینده‌هایی است که ممکن است با شستشوی معمولی با شامپو از بین نروند.

دستمال خشک کردن میکرو فایبر: این دستمال مخصوص خشک کردن و پاک کردن باقی‌مانده الکل از روی بدنه خودرو است.

ماده نانو سرامیک: ماده پولیش سرامیک مورد نظر خود را از قبل تهیه کرده و آماده کنید.

چرخ پولیش: از چرخ پولیش برقی به همراه برس مخصوص برای پخش کردن و ایجاد جلا روی بدنه خودرو استفاده نمایید.

پدهای پولیش میکرو فایبر: برای سطوحی که امکان استفاده از چرخ پولیش نیست و دسترسی به آن مشکل است، می‌توانید از پدهای مخصوص میکرو فایبر استفاده کنید که از جنس برس چرخ پولیش هستند.

سرامیک ماشین چگونه انجام می‌شود: مراحل پوشش نانو سرامیک

شاید تا این مرحله برای شما این سؤال شکل گرفته باشد که سرامیک ماشین چگونه انجام می‌شود؟ برای پاسخ به این سؤال بهتر است مراحل این کار را بررسی کنیم.

شستشوی اولیه و آب‌کشی خودرو

اولین مرحله در آموزش پولیش سرامیک خودرو، شستشوی بدنه خودرو به روشی است که قبلاً بیان شد. می‌توانید از مواد شوینده مخصوص استفاده کنید. پس از شستشو با برس و مواد شوینده، به صورت کامل خودرو را آب‌کشیده تا کلیه مواد شوینده از روی سطح بدنه آن پاک شود.

شستشو و لکه بری با الکل Isopropyl

پس از شستشوی اولیه به کمک مواد شوینده و آب‌کشی بدنه خودرو، در این مرحله لازم است از مواد لکه بر مانند الکل Isopropyl و یا ماده لکه بر مبتنی بر خاک رس (clay) برای از بین بردن مواد آلاینده شیمیایی و سایر مواد غیر حلال در شوینده‌ها، استفاده کنید.

از بین بردن کامل این مواد، که شامل انواع روغن‌ها، لکه‌های چربی، مواد شیمیایی معلق در هوا و غیره است، فرآیند پوشش نانو سرامیک را آسان‌تر کرده و دوام آن را نیز به طرز قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود حتماً این مرحله را پیش از پولیش نانو سرامیک انجام دهید. پس از آنکه از مواد لکه بر استفاده کردید، دوباره با یک حوله یا پد مخصوص، مواد را از روی بدنه به صورت کامل پاک کنید و بگذارید بدنه خودرو به صورت کامل خشک شود.

پولش کاری بدنه با مواد نانو سرامیک

پس از شستشو، لکه بری و خشک شدن کامل بدنه خودرو، وقت آن رسیده است که پوشش نانو سرامیک را روی آن قرار دهید. سعی کنید ترکیب پولیش مورد نظر را در لایه‌های نازک روی بدنه خودرو قرار دهید و برای پخش کردن آن، از پد مخصوص استفاده کنید. در صورتی که پد پولیش‌کاری کمی نمناک باشد، حرکت آن روی بدنه خودرو راحت‌تر بوده و پخش کردن مواد نیز آسان‌تر صورت می‌گیرد.

پس از پوشش تمام سطوح بدنه خودرو با مواد نانو سرامیک، از چرخ پولیش‌کاری به همراه برس مناسب برای پخش بیشتر مواد و حذف مواد نانو سرامیک اضافی و نیز جلا دادن سطوح استفاده کنید. ابتدا از دور پایین چرخش استفاده کنید و به مرور سرعت چرخش را بیشتر کنید.

با این کار، خط و خش‌های موجود در بدنه خودرو به راحتی به وسیله مواد نانو سرامیک پوشیده خواهد شد. البته برای پوشش سرامیک فوری خودرو، می‌توان از همان ابتدا و بدون استفاده از پد مخصوص، تنها به کمک چرخ پولیش‌کاری، مواد نانو سرامیک را روی بدنه پخش کرد. دقت این روش کمتر بوده اما سرعت انجام کار بیشتر است.

برس متصل به چرخ پولیش‌کاری نیز می‌بایست حداقل دو درجه زبری داشته باشد. از برس زبرتر اول از همه استفاده کرده و پس از پولیش‌کاری تمام سطوح بدنه خودرو، در مرحله بعدی از برس نرم‌تر استفاده کنید. هرچه نرمی برس بیشتر باشد، شفافیت بدنه خودرو و پر شدن خط و خش‌های بدنه بیشتر و بهتر خواهد بود.

در پایان نیز از یک برس تمیز با دانه‌های درشت استفاده کنید تا کلیه مواد نانو سرامیک را از روی سطح بدنه خودرو پاک کند. هرچه وقت بیشتری برای این مرحله اختصاص دهید، شفافیت بدنه و چسبندگی مواد نانو سرامیک به بدنه خودرو بیشتر شده و دوام آن نیز افزایش خواهد یافت.

تست بدنه با پوشش نانو سرامیک

لازم به ذکر است که پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو نوعی ماده شیمیایی پلیمری است و با چسبیدن به سطح بدنه خودرو، یک پیوند شیمیایی مستحکم با لایه بیرونی رنگ خودرو ایجاد می‌کند و به این صورت یک لایه محافظ را روی آن به وجود می‌آورد. به منظور تست نتیجه نهایی، تست ضربه سرامیک بدنه خودرو در پایان انجام می‌گیرد. همچنین تست آب‌گریزی نیز به منظور بررسی میزان نفوذپذیری پوشش نانو سرامیک انجام می‌شود.

برای این منظور با یک وسیله پلاستیکی، ضرباتی را به بخش‌های مختلف بدنه وارد می‌کنند تا میزان مقاومت پوشش نانو سرامیک را در مقابل ضربه و خط و خش حاصل از آن بررسی نمایند. در صورتی که عملیات پوشش نانو سرامیک به‌درستی انجام شده باشد، هیچ خط و خشی در اثر ضربات نباید روی ماشین باقی بماند. همچنین قطرات آب روی سطح بدنه خودرو باقی نمانده و به پایین سُر می‌خورند.

برندهای نانو سرامیک بدنه خودرو

برندهای مختلفی اقدام به تولید مواد نانو سرامیک بدنه خودرو کرده‌اند. برای شناخت بهترین برند سرامیک خودرو، بهتر است ابتدا با برخی از این تولیدکنندگان آشنا شوید.

سوناکس (Sonax)

برند سوناکس که یکی از تولیدکنندگان مواد نانو سرامیک بدنه خودرو است، یک برند آلمانی است و از کیفیت بالایی برخوردار است به طوری که در صورت پوشش مناسب، تا ۳۶ ماه ماندگاری را تضمین می‌کند. این مواد در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید نیز دارای مقاومت بالایی است و تست ضربه سرامیک بدنه خودرو و آب‌گریزی نیز نشان‌دهنده مقاومت و کیفیت بالای این محصول است.
مفرا (Mafra)

این برند یکی از معروف‌ترین برندها در حوزه تولید مواد نانو سرامیک است که با فرمولاسیون جدید در سال ۲۰۱۷ وارد بازار شد. حذف لکه‌ها و سایر نشانه‌های ناشی از خورندگی سطوح بدنه خودرو، محافظت در مقابل خط و خش‌های محیطی و آلودگی‌های ناشی از باران‌های اسیدی و غیره، از ویژگی‌های این برند است.
نانوتیس (NanoTiss)

محصولات این برند از سختی و دوام بسیار بالایی برخوردارند و با ایجاد یک لایه ضخیم روی سطح بدنه خودرو، از آن در مقابل عوامل محیطی و خورنده‌های سطح محافظت می‌کنند. ماندگاری و دوام بسیار بالا، شفافیت زیاد و قابلیت استفاده بر روی انواع رنگ‌های بدنه از ویژگی‌های این محصول است.
می وینچی (Mayvinci)

این برند به دلیل دوام بالایی که دارد، معروف است. محصولات نانو سرامیک برند Mayvinci در صورت پیاده‌سازی استاندارد تا 7 سال دوام دارند. ضخامتی معادل با 4 تا 5 میکرومتر به وسیله این مواد روی سطح بدنه خودرو ایجاد می‌گردد که از آن در مقابل هرگونه ضربه و عوامل آلوده‌کننده محیطی محافظت خواهد کرد.

جمع‌بندی

به دلیل استفاده روزانه، فضولات پرندگان، باران‌های اسیدی، آلودگی‌های محیطی و گردوغبار، معمولاً سطوح بدنه خودروها آلوده بوده و دارای خط و خش‌های جزئی و عمیق است که از زیبایی و جذابیت یک خودرو می‌کاهد. پوشش نانو سرامیک یکی از روش‌هایی است که برای مقابله با این عوامل، افزایش جذابیت و شفافیت رنگ خودرو و مقاومت بدنه آن در مقابل خط و خش انجام می‌گیرد. در این مقاله، آموزش نانو سرامیک خودرو از اولین مرحله تا آخرین مرحله بیان شده د دانستیم سرامیک ماشین چگونه انجام می‌شود. همچنین برخی از برندهای معروف در زمینه تولید مواد نانو سرامیک معرفی شد. برای آنکه نتیجه پوشش نانو سرامیک در خودروی شما رضایت‌بخش بوده و از دوام بالایی برخوردار باشد، انجام مراحل به صورت کامل و صرف زمان کافی برای هر مرحله، از اهمیت بالایی برخوردار است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست