پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو چیست؟ بررسی کامل مزایا و معایب آن

زیبایی بدنه اتومبیل برای بسیاری از علاقه‌‌مندان به خودرو و به‌اصطلاح ماشین‌باز‌ها، مسئله بسیار با‌اهمیتی است. البته رنگ درخشان و بدنه‌ای بدون خط‌وخش، زیبایی خودرو را چندین برابر می‌کند و این موضوعی است که کمتر کسی می‌تواند نسبتا به آن بی‌تفاوت باشد!از این رو، هم‌زمان با رشد صنعت خودروسازی درجهان، هرساله محصولاتی در این حوزه در جهت جلب رضایت علاقه‌مندان به خودرو تولید می‌شود. ورود فن‌آوری‌های نانو به صنعت خودروسازی، ضمن افزایش جذابیت‌های بصری اتومبیل، منجر به ساخت لایه‌های حفاظتی در جهت حفظ و بالابردن مقاومت بدنه خودرو در برابر خط‌وخش‌ شده است که در این مقاله از مجله همراه مکانیک، قصد داریم به بررسی پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو و معایب و مزایای آن بپردازیم. اگر به این موضوع علاقه دارید، تا انتها با ما همراه باشید.

پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو چیست؟

پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو یا گلس کوتینگ، نوعی پلیمر مایع است که روی بدنه خودرو ریخته می‌شود و پس از ترکیب‌شدن با رنگ خودرو، منجر به ایجاد لایه‌ای هیدروفوبیک روی سطح بیرونی رنگ بدنه می‌شود که خاصیت آب‌گریزی دارد. این خاصیت، باعث محافظت بیشتر از بدنه خودرو در مقابل گردوغبار می‌شود و نمای ظاهری خودرو را براق و شفاف نگه می‌دارد.

هم‌چنین، ذرات ریز نانو موجود در این مایع بی‌رنگ هنگام ترکیب‌شدن با رنگ خودرو، معایب رنگ بدنه را ترمیم و در صورت وجود هرگونه خط و خش، آن‌ها را ناپدید می‌کند. پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو که اولین‌بار برای تیونیگ خودرو‌های گران‌قیمت و لوکس از آن استفاده ‌شده، در مقایسه با مواد موجود در پولیش‌های معمولی از دوام بیشتری برخوردار است.

کیفیت پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو

در بحث مقاومت مواد نانوسرامیک در برابر خراش‌های سطحی، سخت‌ترین پوشش با نشان ۹H شناخته می‌شود که دوام، ماندگاری و مقاومت آن به عواملی چون، برند مواد نانوسرامیک، زیرسازی صحیح و اصولی و کیفیت اجرای آن بستگی دارد.

برند‌های متفرقه پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو کیفیت چندان خوبی ندارند و نمی‌شود انتظار زیادی از آن‌ها داشت. از برندهای مشهور نانو سرامیک در دنیا می‌توان به سرامیک پرو، سیستم ایکس، کارپرو، کیوب باند، می‌وینچی، ناژول، مفرا و سوناکس اشاره کرد. همان‌طورکه گفته شد، علاوه بر کیفیت مواد، اجرای صحیح تکنیک نانوسرامیک نیز در افزایش دوام و مقاومت آن تاثیر گذار است. عدم زیر سازی صحیح، به‌آسانی می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری بر جای بگذارد.

تاثیر پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو

همان‌طور که دربخش قبلی گفته شد، پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو، نوعی لایه محافظ روی رنگ بدنه خودرو است که به حفظ شفافیت و تمیزنگه‌داشتن رنگ خودرو کمک می‌کند. این پوشش نانو هم‌چنین رنگ خودرو را از اشعه UV خورشید حفظ می‌کند و مانع اکسیدشدن و آسیب‌دیدن رنگ خودرو می‌شود. این پوشش سرامیکی حتی می‌تواند رنگ بدنه خودرو را در مقابل مواد شیمیایی و اسیدی حفظ کند و مانع آسیب‌دیدن آن بشود.
انواع پوشش نانوسرامیکی

پوشش‌های سرامیکی تولیدشده برای خودرو، از لحاظ درجه سختی انواع مختلفی دارند که بر کیفیت آن‌ها تاثیر گذار است. برخی از پوشش‌های سرامیکی، از نوع نانو هستند که از رنگ خودرو درمقابل گرد و غبار نیز محافظت می‌کنند؛ اما در کل، کاور‌های سرامیکی خودرو به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

نانوسرامیک پلیمری

این پوشش به علت پیوند عمیقی که با رنگ بدنه ایجاد می‌کند، کاملا آن را پوشش می‌دهد و جزئی از رنگ بدنه خودرو می‌شود. مقاومت این پوشش بسیار بالا است و برداشتن و پاک‌کردن آن اصلا آسان نیست.

سرامیک کوارتزی

این مواد، یکی از سخت‌ترین و قوی‌ترین کاورهای سرامیکی حال حاضر هستند که در برابر خط‌‌و‌خش نیز مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند. شفافیت و ماندگاری سرامیک کوارتزی بسیار بالا است و برای مدت زمان طولانی‌تری خودرو را براق و زیبا نگه می‌دارد.

نانوسرامیک هیبریدی

ترکیب پوشش نانو سرامیک پلیمری و سرامیک کوارتزی، منجر به تولید نانوسرامیک هیبریدی شده است که به عنوان بهترین کاور سرامیکی شناخته می‌شود. ترکیب خصوصیات مطلوب دو ماده، این پوشش سخت سرامیکی را تولید کرده است که مقاومت بالایی در محافظت و نگهداری از رنگ بدنه خودرو دارد.

محافظت از رنگ بدنه خودرو

همان‌طور که گفتیم، بدنه خودرو به علت تماس مستقیم با دنیای بیرون، در معرض آسیب‌های مختلف، اشعه خورشید و گردوغبار است که تمامی این موارد به مرور زمان باعث کدرشدن رنگ خودرو یا حتی ازبین‌رفتن آن می‌شود و بر قیمت خودرو نیز موثر است. اصلی‌ترین وظیفه پوشش نانو سرامیک خودرو، ایجاد لایه‌ای مقاوم و محافظ روی رنگ بدنه است که علاوه‌ بر حفظ برق و شفافیت، آن را از آسیب‌های احتمالی نیز حفظ می‌کند. این لایه محافظ، رنگ بدنه خودرو را پوشش می‌دهد و درخشندگی آن را مانند روز اول حفظ می‌کند.

دوام پوشش نانو سرامیکی

پوشش نانو سرامیک خودرو نسبت به رنگ بدنه خودرو، مقاوم‌تر است. فن‌‌آوری نانو موجب ایجاد لایه‌ای محکم‌تر و مقاوم‌تر از رنگ خودرو روی آن می‌شود که از آن در مقابل آلودگی‌های محیطی، اشعه‌ خورشید، باد و باران، فضولات پرندگان و … محافظت می‌کند.

تمیزی بدنه خودرو

ترکیب و پیوند رنگ بدنه که موجب ایجاد خاصیت آب‌گریزی می‌شود، هیچ‌گونه رد گردوغبار یا لک باران، حشرات و .. را روی خودرو باقی نمی‌گذارد. البته دقت داشته باشید که معنای آب‌گریزی، این نیست که خودرو هرگز کثیف نمی‌شود؛ بلکه این خصوصیت موجب می‌شود که هرگونه لکه و کثیفی، به‌آسانی با یک پارچه تمیز پاک شود. ذرات ریز نانو موجود در این پوشش، تمامی خط‌‌و‌خش‌ها و کاستی‌های رنگ بدنه را ترمیم می‌کنند و سطحی صاف، صیقلی و براق را برای خودرو به ارمغان می‌آورند.

معایب پوشش نانو سرامیکی خودرو

در کنار مزایای قابل توجه، استفاده از پوشش نانو سرامیکی معایب زیر را در پی دارد:

زمان‌بر بودن

با توجه به این که ایجاد این پوشش روی بدنه خودرو به صورت دستی و در چند مرحله انجام می‌شود، برای تکمیل به چند روز زمان احتیاج دارد. سرامیک‌کردن خودرو امری تخصصی و ظریف است و بدون صرف زمان، امکان‌پذیر نیست.

نیاز به نیروی متخصص

اگرچه مواد نانو‌سرامیک خودرو به‌آسانی در دسترس است، اما انجام آن نیاز به نیروی متخصص و ماهر دارد؛ زیرا اگر فرایند سرامیک‌کردن به‌خوبی انجام نگیرد، نه تنها ظاهری خوب و جذاب برای خودرو پدید نمی‌آورد، که حتی موجب بدشکل‌شدن آن نیز می‌شود.

هزینه زیاد

باتوجه به این که سرامیک‌کردن خودرو مربوط به بخش تزئینات و تیونینگ است، هزینه بالایی دارد. هزینه سرامیک‌کردن بدنه خودرو، از سایر روش‌ها مانند پولیش و واکس بالاتر است؛ اما اگر از مواد باکیفیت و خوبی استفاده شود، دوام بالایی خواهد داشت.

نحوه انجام نانو سرامیک خودرو

نحوه انجام نانو سرامیک خودرو

ایجاد پوشش نانوسرامیک روی خودرو در چندین مرحله انجام می‌شود که به شرح زیر است:

تمیزکردن خودرو

در مرحله اول، بدنه خودرو باید از هرگونه آلودگی وکثیفی پاک شود.

احیای رنگ خودرو

در این مرحله، بخش‌های آسیب‌دیده رنگ خودرو ترمیم می‌شود. تمامی معایب مانند خط‌و‌خش‌ها، فرورفتگی‌ها و رنگ‌شدگی‌ها باید ترمیم شوند. همچنین در این مرحله با استفاده از «خمیر کلی بار»، جرم‌گیری رنگ بدنه نیز انجام می‌شود تا هرگونه لکه چسبیده به رنگ بدنه خودرو به ‌طور کامل بر‌طرف شود.

پولیش‌کاری

مرحله بعدی، پولیش‌کاری اساسی رنگ بدنه است. ابتدا تمامی خط‌وخش‌های موجود با دستگاه روتاری برطرف می‌شود و سپس با پد و پولیش آنتی‌هولوگرام و استفاده از چراغ‌قوه‌های خورشیدی بدنه خودرو عاری از هرگونه، فرورفتگی یا موج و … می‌شود. بعد از پولیش با استفاده از مواد مخصوص، بدنه خودرو چربی‌زدایی و برای نانوسرامیک آماده می‌شود.

اجرای پوشش نانوسرامیک

در این مرحله، عملیات پوشش نانو سرامیک روی بدنه بی‌نقص خودرو آغاز می‌شود که در صورت استفاده از مواد با کیفیت، نتیجه کار حتما شما را شگفت‌زده خواهد کرد. استفاده از پنل خشک‌کن موضعی رنگ (اینفرارد) در این مرحله، در تثبیت بهتر و ماندگاری بیشتر پوشش نانو تاثیر زیادی دارد.

هزینه پوشش نانوسرامیک خودرو

میزان هزینه پوشش نانوسرامیک خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد. مدل خودرو، نوع مواد به‌کاررفته ( هرچه خاصیت آب‌گریزی بیشتر باشد، قیمت مواد افزایش می‌یابد) و تعداد لایه‌های ایجاد شده روی بدنه به منظور افزایش درخشندگی، بر هزینه پوشش نانوسرامیک خودرو تاثیرگذار است.

نتیجه گیری

پوشش نانوسرامیک خودرو روشی برای حفظ زیبایی و شفافیت رنگ خودرو است که در عین حال، موجب دوام رنگ و جلوگیری از کدرشدگی آن در طول زمان می‌شود. این روش نسبت به سایر روش‌ها مانند واکس و پولیش خودرو، بادوام‌تر و مطمئن‌تر است و با توجه به عمر بالای آن نسبت به سایر روش‌ها، در درازمدت می‌تواند از نظر اقتصادی نیز توجیه‌پذیر باشد.

البته دقت داشته باشید که در صورت استفاده از مواد نامرغوب و بی‌کیفیت، نه‌تنها نتیجه دلخواه و مطلوب را مشاهده نخواهید کرد، بلکه باید انتظار آسیب‌دیدن رنگ بدنه خودرو را هم داشته باشید؛ بنابراین، در انتخاب مواد و هم‌چنین نیروی متخصص برای انجام آن، دقت زیادی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست