سرامیک خودرو چیست؟

سرامیک خودرو نوعی محلول پلیمری شیمیایی است که معمولا با دست روی نمای بیرونی خودرو اعمال می‌شود. این پوشش سرامیکی با رنگ خودرو پیوند برقرار می‌کند و یک لایه محافظ اضافی روی آن به‌وجود می‌آورد.

سرامیک خودرو از مواد مختلفی تهیه می‌شود. با این حال بیشتر آنها از دی‌اکسید سیلیکون تشکیل شده‌اند که خود این ماده از تصفیه کوارتز و ماسه به دست می‌آید. گاهی هم برخی از انواع آن از دی‌اکسید تیتانیوم به‌عنوان یک عامل سخت‌کننده اضافی استفاده می‌کنند.

جنس نانو سرامیک خودرو چیست؟

یکی از معروف‌ترین انواع سرامیک خودرو، نانو سرامیک است که برای تهیه آن از فناوری نانو استفاده می‌کنند.

نانو سرامیک حاوی دی‌اکسید سیلیکون و دی‌اکسید تیتانیوم است. البته برخی از سرامیک‌های دی‌اکسیدسیلیکون هم هستند که در آنها از فناوری نانو استفاده می‌شود، اما محصولی که به‌عنوان نانو سرامیک معروف است دی‌اکسید تیتانیوم هم دارد. در بخش انواع سرامیک خودرو بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

مزایای کلی سرامیک خودرو

مزایایی که سرامیک خودرو به شما ارائه می‌کند عبارت‌اند از:
۱. از رنگ ماشین دربرابر پرتوهای فرابنفش محافظت می‌کند

قرارگرفتن مداوم ماشین در معرض پرتو فرابنفش خورشید می‌تواند به رنگ بدنه آن آسیب برساند و به‌مرور زمان آن را کدر کند. استفاده از سرامیک خودرو به بدنه ماشین درخشندگی می‌بخشد و از رنگ آن در برابر پرتوهای UV محافظت می‌کند.
۲. خودرو را دربرابر آلاینده‌های شیمیایی مقاوم می‌کند

روکش سرامیکی سطحی مقاوم دربرابر مواد شیمیایی روی خودرو ایجاد می‌کند و در نتیجه از آسیب آلودگی‌های شیمیایی روی بدنه خودرو جلوگیری به عمل می‌آورد. سرامیک خودرو اجازه چسبیدن مواد شیمیایی به رنگ خودرو و آسیب‌رساندن به آن را نمی‌دهد.
۳. شستشوی ماشین را آسان می‌کند

ماهیت آب‌گریز سرامیک خودرو فرایند شستشوی ماشین شما را آسان‌تر می‌کند. آب روی سطح خودرویی که روکش سرامیک به آن زده‌اند می‌لغزد و به این ترتیب پس از شستن لکه آب باقی نمی‌ماند. هر آلودگی و کثیفی آبکی دیگری هم به همین ترتیب به‌راحتی پاک می‌شود.
۴. ظاهری براق به ماشین می‌بخشد

سرامیک خودرو روش بهتری نسبت به وکس و پولیش خودرو است. روکش سرامیکی نه‌تنها نمای بدنه را براق می‌کند، بلکه خاصیت بازتابندگی رنگ و شفافیت خودرو را افزایش می‌دهد.

انواع سرامیک خودرو و مزایای هریک از آنها

چند نوع سرامیک خودرو داریم:
۱. اسپری‌های بر پایه PTFE

این اسپری‌ها را اسپری‌های بر پایه تفلون هم می‌نامند. PTFEمخفف پلی تترا فلورو اتیلن است. این ماده شیمیایی نوعی فلوروپلیمر سنتتیک از تترا فلورو اتیلن است. با این حال بیشتر آن را به نام تفلون می‌شناسیم.

از بین پوشش‌های سرامیکی، این اسپری‌ها کمترین استحکام را دارند. سرامیک تفلونی به‌سختیِ سرامیک‌هایی که در آنها از دی‌اکسید سیلیکون یا دی‌اکسید تیتانیوم استفاده کرده‌اند نیست.
مزایای سرامیک خودرو PTFE

این اسپری را علاوه‌بر بدنه ماشین، می‌توانید روی شیشه‌ها، قطعات پلاستیکی بدنه و سایر اجزا هم اعمال کنید.
اسپری‌کردن و پاک‌کردن آنها بسیار آسان است.
سطحی آب‌گریز روی بدنه ماشین ایجاد می‌کنند.
می‌توانند به درخشندگی رنگ ماشین کمک کنند.

۲. سرامیک بر پایه دی‌اکسید سیلیکون

این محصول حاوی دی‌اکسید سیلیکون (SiO2) یا سیلیس است. در برخی از انواع آن از دی‌اکسید تیتانیوم هم استفاده می‌کنند. این دو ماده اولیه با پلیمرها و سایر ترکیبات مایع مخلوط می‌شوند.

درست مانند اسپری‌های تفلون، این محصولات هم خواص آب‌گریز رنگ کارخانه را روی خودرو تقویت می‌کنند. تفاوت آنها در این است که در تهیه سرامیک SiO از فناوری نانو استفاده می‌کنند.

به‌لطف این فناوری، دی‌اکسید سیلیکون و دی‌اکسید تیتانیوم می‌توانند تا کوچک‌ترین ذرات رنگ خودرو نفوذ کنند و آسیب‌های بسیار ریزی را که با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند، برطرف کنند. این محصولات با رنگ خودرو ترکیب می‌شوند و پایه قوی‌تری برای لایه رنگ تشکیل می‌دهند. بیشتر این محصولات از ۶ تا ۸ ماه ماندگاری دارند.

مزایای سرامیک دی‌اکسید سیلیکون

می‌توانند به کوچک‌ترین فضاهای میکروسکوپی که نیاز به تعمیر دارند نفوذ کنند.
اعمال‌کردن و پاک‌کردن آنها بسیار آسان است.
سطحی آب‌گریز ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود آب روی بدنه ماشین بلغزد و لک نشود.
تا ۶ ماه خودروتان سطحی فوق‌العاده درخشان خواهد داشت.

۳. نانو سرامیک

سومین نوع سرامیک خودرو، نانو سرامیک‌ها هستند. این محصولات کاملا حرفه‌ای هستند و خودتان معمولا نمی‌توانید آنها را اعمال کنید. نانو سرامیک‌ها حاوی دی‌اکسید تیتانیوم (TiO2) و دی‌اکسید سیلیکون (SiO2) هستند. آنها غلظت زیادی دارند و باید با حلال‌های دیگر مخلوط شوند.

اگر فردی که این محصول را روی خودرو اعمال می‌کند به‌اندازه کافی حرفه‌ای باشد، نانو سرامیک به‌آسانی با لایه رنگ خودرو پیوند برقرار می‌کند و با آن ترکیب می‌شود. محافظتی که نانو سرامیک از بدنه خودرو به عمل می‌آورد از هر دو مدل قبلی قوی‌تر است.

البته نانوسرامیک‌های آماده با غلظت‌های مختلف از ۵۰ تا ۸۴ درصد هم در بازار موجود هستند. این محصولات را خودتان هم می‌توانید روی خودرو اعمال کنید. هرچه غلظت آن بیشتر باشد، کار با آن برای افراد غیرحرفه‌ای سخت‌تر است. به هر حال اگر کاری تمیز و عالی می‌خواهید، بهتر است خودرویتان را به متخصصان بسپارید.

مزایای نانو سرامیک

به همه فضاهای میکروسکوپی خودرو که نیاز به تعمیر دارند نفوذ می‌کند.
سطحی آب‌گریز ایجاد می‌کند.
درخشندگی بیشتر و ماندگارتری به خودرو می‌دهد.
از رنگ خودرو دربرابر پرتوهای فرابنفش، خراشیدگی سنگریزه‌ها، لکه‌های آب و لک‌های دورانی ناشی از پاک‌کردن محافظت می‌کند.

۴. سرامیک بر پایه گرافین

سرامیک بر پایه گرافین جدیدترین محصولی است که به بازار آمده است. گرافین قوی‌ترین ماده جهان نامیده می‌شود و فقط از یک لایه تکی از اتم‌های کربن تشکیل شده است.

گرافین انعطاف‌پذیر است و به همین دلیل، نسبت به سه مدل اول، عامل «مقاوم در برابر آبِ» بهتری دارد. با این حال خودِ ماده گرافین به‌تنهایی نمی‌تواند پوشش خوبی باشد و باید با روکش سرامیکی مخلوط شود. در این صورت از همه انواع سرامیک خودرو قوی‌تر خواهد بود. مولکول‌های سرامیک زیر رنگ ماشین و مولکول‌های گرافین روی آن قرار می‌گیرند و پوششی با ماندگاری بالا ارائه می‌کنند.

جمع‌بندی

سرامیک خودرو و نانو سرامیک خودرو نوعی پوشش محافظ هستند که مانند لایه محافظ، روی رنگ خودرو را می‌پوشانند و از آن در برابر پرتوهای مضر خورشید، موادشیمیایی و اکسیداسیون محافظت می‌کنند. بسته به اینکه مدل ماشینتان چقدر بالاست و چقدر می‌خواهید هزینه کنید، می‌توانید از انواع مختلف سرامیک خودرو استفاده کنید. برخی از آنها مقرون‌به‌صرفه هستند و خودتان می‌توانید انجام دهید؛ اما برخی دیگر گران‌ترند. مسلما برای کار حرفه‌ای‌تر و استفاده از موادی که پوشش ماندگارتری ارائه می‌دهند، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید. برای مثال، اعمال نانو سرامیک‌های غلیظ و حرفه‌ای کار شما نیست.

تهران مدرن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست