دینام

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. مجله تعمیرگاه
  4. chevron_right
  5. دینام

اجزای تشکیل دهنده دینام خودرو عبارتند از :

در ادامه اجزای دینام ماشین نام برده می شود. و سپس دلایل خرابی دینام خودرو نیز توضیح داده می شود. با ما همراه باشید.

استاتور: یکی از قطعات دینام خودرو استاتور می باشد. استاتور یا بالشتک از دو بخش سیم‌پیچ­‌ و هسته تشکیل شده ‌است.
روتور: قلب اصلی دینام است که به آن آرمیچر نیز گفته می‌شود و در مرکز استاتور دور محور خود می‌چرخد. وظیفه روتور تولید انرژی مغناطیسی برای دینام خودرو است.
آفتامات: یکی دیگر از لوازم دینام خودرو آفتامان می باید که نام دیگر آن رگلاتور است و وظیفه نظارت بر جریان الکتریکی ورودی به آرمیچر را دارد. در واقع آفتامات با کنترل جریان ورودی آرمیچر بر روی توان خروجی دینام تاثیر می‌گذارد.
دیود: از دیگر اجزا دینام خودرو دیود می باشد که وظیفه­ یک‌­سو کردن جریان بین باتری و دینام را بر‌عهده دارد.
جاروبک: برای این‌که ارتباط الکتریکی با موتور باقی بماند، تعدادی جاروبک در دینام خودرو تعبیه شده‌ است.

دینام1

دینام خودرو

بهتر می باشد هربار که روغن موتور را تعویض می‌کنید، زمانی را به تست تسمه دینام خودرو اختصاص دهید. در خودروهای به‌روز دیگر اثری از دینام وجود ندارد و قطعه‌ای پیشرفته‌تر به نام آلترناتور (Alternator) جایگزین آن شده‌است. دینام‌های قدیمی‌ در دور‌های پایین موتور خودرو توانایی تولید مقدار جریان برق موردنیاز اتومبیل و شارژ باتری را به‌طور کامل ندارند و چنانچه خودرویی مدت‌زمان طولانی درجا کار کند، از لحاظ برقی دچار کمبود ‌می‌شود. در دینام‌های الترناتور این مشکل حل شده‌ و به‌همین‌ علت در حالت کارکرد درجا خودرو، مشکل شارژ باتری خودرو تا حدود زیادی از بین رفته‌ است.
در دینام‌های قدیمی یا جریان مستقیم، آهن‌رباها به بدنه دینام متصل بودند و سیم‌پیچ‌های تولید جریان در حوزه مغناطیسی حرکت می‌کردند، اما در دینام‌های آلترناتور آهن‌ربا می‌چرخد و سیم‌پیچ‌های تولید جریان ثابت هستند؛ به‌همین‌ علت در دینام‌های الترناتور مشکل ناتوانی در دورهای پایین یا کارکرد درجا، تا حد زیادی رفع شده‌ است.

دلایل خرابی دینام ماشین:

خرابی های دینام خودرو می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:

از بین رفتن زغال دینام که با تعویض آن می‌توان می‌توان مشکل را برطرف کرد.
گیرپاچ کردن بلبرینگ‌های دو سر دینام یا خرابی آن‌ها.
سوختن سیم‌پیچ داخلی دینام که در این صورت را باید قید دینام را زده و آن را تعویض کنید.
جدا شدن سیم‌پیچ دینام و اتصال آن به روتور در اثر گرما.
خراب شدن آفتامات دینام ماشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست