جلوبندی انواع خودرو

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. تعمیرگاه خودرو در تهران
  4. chevron_right
  5. جلوبندی انواع خودرو

جلوبندی خودرو چیست؟

قطعا تا به حال کلمه جلوبندی خودرو را شنیده اید؛ همانطور که از اسم آن پیداست، جلوبندی خودرو مربوط به اجزا و قسمت های جلویی خودرو می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم شما را با سیستم جلوبندی ماشین، اجزای تشکیل دهنده آن، عیب یابی جلوبندی و ایرادات رایج در آن و همچنین تفاوت آن با سیستم تعلیق و زیربندی خودرو نیز آشنا سازیم و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

جلوبندی خودرو شامل قسمت جلویی و زیرین ماشین می شود که ارتباط تنگاتنگی با سیستم تعلیق خودرو دارد؛ تفاوت این دو در این است که سیستم تعلیق شامل کمک فنرها و چرخ های عقب خودرو نیز می‌شود اما جلوبندی تنها به قسمت جلوی خودرو اطلاق میشود و شامل فرمان و میل فرمان نیز میباشد. بخش دیگری از خودرو که معمولا نام آن را در کنار این دو قسمت اتومبیل میشنویم، زیربندی خودرو است. حتما برای شما جالب است بدانید که زیربندی خودرو چیست؟ باید گفت که زیربندی با جلوبندی خودرو تفاوت دارد و در واقع در زیر سیستم جلوبندی و تعلیق قرار میگیرد که با پیچ شدن به سیستم تعلیق، از آنها در برابر خیس شدن، اصابت ضربه مستقیم و … محافظت مینماید.

سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو از قسمت‌های مهم و حیاتی اتومبیل است که باعث حفظ تعادل خودرو در حال حرکت و حتی در حالت سکون میشود. سلامت و عملکرد صحیح سیستم تعلیق خودرو آسایش و راحتی بیشتری را برای سرنشینان اتومبیل به ارمغان می آورد. سیستم جلوبندی خودرو، حرکت را در ناهمواری‌ها، چاله‌ها، پیچ جاده‌ها، دست اندازها و … تسهیل و به عبارتی هندل می کند. بوسیله سیستم جلوبندی و تعلیق، تکان‌ها و لرزش‌هایی که بدلیل گذر از ناهمواری‌های سطح جاده به بدنه خودرو وارد می شود، خنثی شده و تعادل در حرکت خودرو ایجاد میشود. پس با این حساب، قطعاتی که در سیستم تعلیق ماشین مورد استفاده قرار می گیرد، باید بسیار محکم و مقاوم باشد تا تحمل ضربات وارده را داشته باشد و بتواند بدون آسیب دیدن جدی، اثرات آن را خنثی کند. همچنین زیربندی خودرو نیز به دلیل حفاظت از سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو اهمیت می یابد.

اجزای تشکیل دهنده جلوبندی خودرو

جلوبندی ماشین شامل اجزای مختلفی است. هریک از این اجزا، از اهمیت خاصی برخوردار است به طوری که خرابی و اختلال در هریک از اجزا، در تعادل خودرو خلل ایجاد کرده و بر عملکرد سایر اجزا نیز اثر منفی می گذارد. این اجزا عبارتند از:

چرخ ها و اجزای مربوط به آن
سیستم تعلیق
فنر و کمک فنرها
فرمان و میل فرمان
سیبک
سگ دست
شغال دست
بلبرینگ
اکسل
رام
طبق ها
میل موج گیر یا میل تعادل

اجزای جلوبندی و وظایفشان

فنر و کمک فنرها: وزن اتاقک خودرو روی فنر هاست. فنر حالت ارتجاعی دارد و ارتعاش پذیری و انعطاف پذیری آن بالاست.این ویژگی باعث میشود تا در ناهمواری جاده ها، از شدت ضربات به اتاق خودرو کاسته شود. فنرها انواع مختلفی دارند: فنرهای لول، پیچی و تخت. متداول ترین نوع فنرها، مدل لول است. از فنرهای تخت در سیستم تعلیق چرخ های عقبی خودرو استفاده می شود.

نوسانات فنر به وسیله ی کمک فنر ها کنترل و یا میرا میشود. کمک فنر ها در نزدیکی چرخ های اتومبیل قرار دارند و انواع مختلفی دارند از جمله:

کمک فنر اهرمی
کمک فنر هیدرولیکی
کمک فنر بادی یا گازی
کمک فنر هیدرواستاتیکی
کمک فنر تلسکوپی

سیستم تعلیق: سیستم تعلیق یا همان سیستم فنر بندی، تکان ها و لرزش های شدید ناشی از عبور سطوح ناهموار را خنثی کرده تا به اتاق ماشین و سرنشینان، این نوسانات منتقل نشود. سیستم تعلیق همچنین باعث تماس موثر با اصطکاک مناسب بین چرخ ها و سطح جاده میشود. کیفیت سواری دادن و قابلیت هدایت و کنترل، دو مبحث مهم در سیستم تعلیق خودرو است که خلاف یکدیگر عمل میکنند، به این صورت که بهبود کیفیت یکی، دیگری را دچار مشکل میکند.

سیبک ها: گوی و کاسه یا همان سیبک، قطعه ای کروی شکل که چرخ های اتومبیل را به سیستم تعلیق متصل میکند و موجب چرخیدن آنها میشود. چرخش این قطعه در جهت محور مختصات xyz، سبب فرمان دهی به قسمت جلویی خودرو میشود؛ به این صورت که با چرخش فرمان خودرو، سیبک نیز به همان سمت می چرخد. سیبک ها، ارتعاشات ناشی از گذر از روی ناهمواری های سطح جاده را نیز تا حدی کاهش می دهد. سیبک ها، تحمل بخشی از وزن خودرو را بر عهده دارند و از اصطکاک میان قطعات جلوبندی خودرو نیز، جلوگیری میکنند.

اکسل: به محور مرکزی چرخ یا دنده، اکسل گفته میشود. اکسل معمولا به وسیله ی یاتاقان، ثابت نگه داشته شده تا چرخ و یا دنده این امکان را داشته باشد که به راحتی دور آن (اکسل) بچرخد.

سگ دست: میتوان گفت اصلی ترین قسمت جلوبندی خودرو، سگ دست است، چرا که این قطعه ی لولا مانند، علاوه بر نگهداری چرخ ها، چرخش آنها روی محور فرمان نیز به عهده ی این قطعه ی مهم است. اهمیت سگ دست از آن جایی معلوم میشود که اجزای چرخ و سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین مانند فرمان خودرو، دیسک های ترمز و… روی آن سوار میشود.

شغال دست: قطعه ای در قسمت جلوبندی خودرو است که سیبک فرمان خودرو، میل فرمان و میل کمک به آن وصل می شود.

میل تعادل یا میل موج گیر: میل تعادل یا میل موج گیر، همان طور که از نام آن مشخص است، برای افزایش تعادل خودرو و جلوگیری از چپ کردن خودرو در پیچ هاست. میل تعادل، نیرو را بین چرخ ها در حین حرکت تقسیم میکند و به هنگام عبور از پیچ ها به ویژه در سرعت های بالا، از خم شدن خودرو به سمت بیرون پیچ، جلوگیری میکند.

طبق ها: وظیفه ی این قطعه ی بازویی شکل، اتصال شاسی خودرو به سیستم تعلیق است.

رام: قطعات جلوبندی خودرو، از طریق رام که قطعه ای فلزیست، به اتاق خودرو متصل میشود.

چرخ ها: پارامتر های مهمی در مورد چرخ ها وجود دارد که حتما باید به آنها اهمیت داده شود از جمله: بالانس بودن آنها، آج های سطح لاستیک ها و میزان ساییدگی آنها و …

عیب یابی جلوبندی خودرو

هریک از قطعات خودرو، از جمله قطعات جلوبندی، وظیفه ی خاصی را بر عهده دارد؛ مجموع عمل هریک از اجزا با هم، موجب حرکت خودرو میشود؛ بدیهی است که این اجزا بهم مرتبط اند، روی یکدیگر تاثیر میگذارند و کوچکترین مشکل در هر کدام از آنها، عملکرد دیگر اجزا را تحت الشعاع قرار داده و در کل سیستم خودرو مشکل ایجاد خواهد کرد. پس معاینه فنی خودرو به صورت مکرر و منظم، از بروز مشکلات، وارد شدن خسارات و هزینه های سنگین، جلوگیری میکند.

بدن انسان که به هنگام بروز بیماری ها از خود علائمی نشان میدهد، خودرو نیز به همین صورت عمل میکند، به هنگام بوجود آمدن هر گونه مشکلی در اجزای آن، علائمی پدیدار میشوند. این علائم و نشانه ها باید جدی گرفته شود و با رسیدگی به موقع به آن، از خطرات و مشکلات بعدی، پیشگیری کرد.

عیب یابی جلوبندی خودرو
سیستم جلوبندی ماشین نیز از این امر مستثنی نیست. تعویض به موقع روغن موتور و روغن ترمز در سلامت این بخش نقش بسزایی دارد. حال علائمی را که نشان دهنده وجود عیب در سیستم جلوبندی خودرو است، بررسی میکنیم:

صداهای عجیب و غیر عادی از قسمت جلوی خودرو: اگر به هنگام گذر از ناهمواری ها، دست اندازها و …، صداهای غیرعادی نامتعارف از قسمت جلویی خودرویتان به گوش میرسد، نشان دهنده ی بروز مشکل در فنر یا کمک فنر و میل تعادل است. هم چنین به گوش رسیدن صدای سوت از قسمت جلویی خودرو، نشان دهنده ی خرابی در بلبرینگ هاست.
لرزیدن فرمان: چنانچه به هنگام روشن بودن خودرو و به ویژه در حین حرکت در سرعت های بالا، متوجه لرزش در فرمان خودروی خود شدید، نشان دهنده ی تنظیم نبودن باد لاستیک ها یا اصطلاحا بالانس نبودن آنهاست؛ هم چنین لرزش فرمان میتواند نشان دهنده ی وجود مشکل در سیبک ها باشد.
عدم تعادل خودرو به هنگام حرکت: اگر در حین رانندگی، فرمان به خودی خود به یک سمت کشیده میشود، یا حرکت خودرو تحت کنترل شما نیست به طوری که انگار قسمت جلویی خودرو حالت ول شدگی دارد، نشان دهنده ی وجود مشکل در قسمت جلوبندی خودرو است.

اهمیت معاینه فنی

موارد گفته شده، علائمی رایج و متداول‌تر از دیگر موارد بودند. باید توجه داشت که در صورت بروز هر یک از موارد ذکر شده، سریعا خودروی خود را به تعمیرگاه‌های تخصصی برده تا از وارد شدن صدمات بیشتر پیشگیری کرد. وجود هر‌گونه مشکل در سیستم جلوبندی، زیربندی یا دیگر قسمت‌های باعث وارد شدن آسیب به دیگر قطعات شده و ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. بطور مثال، عدم تعادل خودرو که ناشی از وجود مشکل در سیستم جلوبندی خودرو است، باعث منحرف شدن خودرو از مسیر اصلی، برخورد با دیگر خودروها و بروز اتفاقات ناگوار میشود. هدف از بیان این مثال، متذکر شدن اهمیت بالای سلامت قطعات، بویژه قطعات جلوبندی ماشین است. البته باید بگوییم جای نگرانی نیست، شما میتوانید با انجام بموقع و منظم معاینات فنی در مراکز معتبر، جدی گرفتن علائم و رسیدگی زودهنگام به آن و … از بروز تمامی این اتفاقات جلوگیری نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست