تشخیص رنگ -تهران مدرن

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. تشخیص رنگ
  4. chevron_right
  5. تشخیص رنگ -تهران مدرن

کارشناسی تشخیص رنگ خودرو

یکی از مهمترین فاکتوری که هنگام خرید خودروی کارکرده باید موردتوجه قرار گیرد، رنگ شدگی یا رنگ خوردگی خودرو است، چراکه رنگ خودرو مشخص می‌کند که خودروی موردنظر تصادفی بوده و تعمیر شده یا نه؟ به دلیل اینکه متاسفانه بسیاری از مالکین خودروها واقعیت را در مورد ماشین خود نمی‌گویند، لذا مسئله کارشناسی تشخیص رنگ خودرو بسیار حائز اهمیت است، اما چگونه مطمئن شویم که خودروی مورد نظر رنگ خورده یا نه؟

راه‌کارهای کلی برای این کار وجود دارد که حتی شما هم به کمک این راهکارها قادر خواهید بود، رنگ شدگی خودرو یا رنگ خوردگی آن را تا حدود زیادی متوجه شوید. این راهکارها موضوع این مطلب هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. امیدوارم به کمک این مطالب بتوانید تشخیص رنگ خودرو را خودتان انجام دهید و نیازی به کارشناس رنگ خودرو و صرف هزینه نداشته باشید.

تفاوت قسمت‌های رنگ‌شده بدنه با قسمت‌های رنگ فابریک خودرو

در ابتدا بهتر است بدانیم که قسمت‌های آسیب‌دیده و رنگ‌شده خودرو، دو تفاوت عمده با قسمت‌های سالم که با رنگ کارخانه‌ای پوشش داده‌شده‌اند دارند. این دو تفاوت عبارت‌اند از:

ضخامت رنگ‌.
تراکم رنگ.

ضخامت رنگ

در قسمت رنگ کارخانه، بدنه خودرو با یکدست رنگ کاملاً صاف و یکنواخت پوشش داده می‌شود؛ اما قسمتی که تصادف کرده و آسیب‌دیده باشد، ابتدا توسط بتونه پوشش داده شده و سپس روی آن رنگ زده می‌شود؛ بنابراین پرواضح است که ضخامت قسمت رنگ‌شده بیشتر از قسمت‌های رنگ فابریک خودرو است.

نوع و تراکم رنگ

بافت و تراکم رنگ اولیه خودرو که در کارخانه زده می‌شود، بیشتر از رنگ‌های موجود در بازار است که توسط صافکار و نقاش اجرا می‌شود. ضمنا تینر ماده‌ای است که به عنوان حلال رنگ ماشین در صافکاری و نقاشی‌ها استفاده می‌شود. این ماده زمان خشک شدن بخار شده و باعث مات شدن سطح رنگ‌شده می‌شود که به راحتی با انعکاس نور قابل تشخیص است.

تشخیص رنگ خودرو

برای تشخیص رنگ‌شدگی خودرو راه‌های مختلفی وجود دارد. این روش‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

بررسی چشمی رنگ خودرو.
تشخیص رنگ‌شدگی خودرو با آهن‌ربا.
تشخیص رنگ‌شدگی توسط ابزارهای کارشناسی.

بررسی چشمی رنگ‌شدگی خودرو

این روش خیلی دقیق نیست و ممکن است خیلی از موارد از دید پنهان بماند. خصوصاً هنگامی‌که خودرو توسط یک صافکار و نقاش ماهر رنگ‌شده باشد، تشخیص چشمی رنگ خودرو سخت‌تر خواهد شد؛ اما با توجه به نشانه‌هایی که در ادامه گفته خواهد شد تا حد زیادی می‌توانید رنگ‌شدگی خودرو را تشخیص دهید.

تفاوت رنگ

رنگ‌های کارخانه دارای کدهای مخصوصی هستند که به شکل تک لایه و کوره‌ای روی خودرو پوشش داده می‌شود. این رنگ‌ها دارای درخشندگی خاصی می‌باشند. اگر قسمتی از خودرو رنگ‌شده باشد، رنگ آن مات‌تر از سایر قسمت‌ها است. باکمی دقت می‌توان متوجه تفاوت این دو رنگ شد. قسمت‌های از خودرو مانند: درب، گلگیر و سپر که بیشتر در معرض آسیب هستند را با دقت نگاه کنید. معمولاً در زیر نورهای زیاد نمایشگاه‌های ماشین، تشخیص رنگ خودرو دشوار است؛ بنابراین بهتر است برای کارشناسی رنگ خودرو، ماشین را در معرض نورخورشید قرار دهید.

پاشیدگی رنگ به قسمت‌های مختلف

نقاشان هنگام رنگ کردن قسمت‌های آسیب‌دیده خودرو، سایر قسمت‌ها را می‌پوشانند. ولی ممکن است مقداری رنگ ناخواسته روی نقاط دیگر پاشیده شود. این مورد نشانه‌ای است که مشخص می‌کند قسمتی از خودرو رنگ‌شده است. قسمت‌های داخلی خودرو، لبه درب‌ها، لبه کاپوت و سیم‌هایی که از مابین درب‌ها و گلگیر می‌گذرند، نقاطی هستند که احتمال وجود لکه رنگ در آن‌ها بیشتر است.

بررسی پیچ‌های قطعات

در خط تولید خودرو، بدنه کامل شده و برای رنگ شدن آماده می‌شود. در این مرحله تمام قطعات و پیچ‌های مربوطه، همراه با بدنه خودرو رنگ می‌شوند. نقاشان برای رنگ کردن خودرو برخی از قطعات مانند کاپوت و گلگیرهای جلوی ماشین را باز می‌کنند. ازاین‌رو برای تشخیص رنگ‌شدگی خودرو، کاپوت را بالا زده و پیچ‌های مربوطه را با دقت نگاه کنید. وجود هرگونه جای آچار و رنگ‌پریدگی روی پیچ‌ها، می‌تواند دلیلی برای رنگ‌ شدن خودروی مربوطه باشد.

بررسی موم کشی

در کارخانه، قسمت‌هایی از خودرو توسط موم‌های مخصوص درزگیری می‌شود. اگر قسمتی از خودرو آسیب‌دیده و نیاز به تعویض یا صافکاری رنگ داشته باشد، باید این موم‌ها کنده شود. البته برخی از متخصصین بعد از اتمام کار مجدد موم کشی را انجام می‌دهند؛ اما با توجه به اینکه این کار در کارخانه با ابزار خاصی انجام می‌شود و کل موم کشی‌ها یک‌شکل است، با مقایسه نقاط مختلف، می‌توان موم کشی انجام‌شده را تشخیص داده و در مورد رنگ خودرو اظهار نظر کرد

اثرات سمباده

سمباده یکی از ابزارهایی است که نقاشان جهت صاف کردن سطوح رنگ‌شده خودرو از آن استفاده می‌کنند. در اکثر مواقع خط و خش‌های هاشور مانندی در اثر سمباده کاری روی قطعات رنگ‌شده خودرو ایجاد می‌شود. این خط‌وخش‌ها را می‌توان توسط چشم یا لمس کردن، خصوصاً در لبه قطعاتی مانند درب و گلگیرها تشخیص داد.

تشخیص رنگ خودرو توسط ابزارهای کارشناسی

انعکاس نور

رنگ خودروی صفرکیلومتری که تازه از کارخانه خارج‌شده است، صاف و یکدست و بدون هیچ‌گونه ناهمواری است. با تاباندن نور و منعکس شدن تصاویر روی قسمت‌های مختلف بدنه، موج‌دار بودن، ناهمواری و غیر شفاف بودن قسمت‌های رنگ شده بدنه خودرو را می‌توان تشخیص داد.

تشخیص رنگ‌شدگی خودرو با آهن‌ربا

یکی از راه‌های تشخیص رنگ خودرو، استفاده از یک آهنربای ضعیف است. قسمت‌هایی از خودرو که رنگ می‌شوند، ضخامت بیشتری نسبت به سایر قسمت‌ها دارد. برای این کار یک عدد آهن‌ربای ضعیف را روی قسمت‌های مختلف خودرو بکشید. اگر قسمتی از خودتر رنگ‌شده باشد، آهن‌ربا در آن قسمت جذب کمتری نسبت به سایر قسمت‌ها دارد.

تشخیص رنگ خودرو توسط ابزارهای کارشناسی

گاهی اوقات تشخیص رنگ‌شدگی ماشین توسط روش‌های گفته‌شده حتی توسط کارشناسان ماهر نیز امکان‌پذیر نیست. ازاین‌رو از ابزار و دستگاه‌های پیشرفته برای این منظور کمک گرفته می‌شود. ابزارهای مختلفی برای این منظور وجود دارند که به‌عنوان‌مثال می‌توان به الکومتر، قلم مغناطیسی و تسترهای دیجیتالی اشاره کرد. این ابزارها معمولاً داری یک صفحه نمایشگر دیجیتال هستند که با چسبیده شدن به بدنه خودرو، میزان ضخامت رنگ آن قسمت را روی صفحه نمایشگر نشان می‌دهند، که با مقایسه ضخامت رنگ فابریک، سلامت یا رنگ‌شدگی خودرو مشخص می‌شود. وقتی‌که قسمتی از خودرو رنگ‌شده باشد، مسلماً ضخامت آن بیشتر از نقاط دیگر است؛ بنابراین عدد ظاهرشده بیشتر از مقدار مشخص بوده و نشان دهنده رنگ‌شدگی آن قسمت خواهد بود.

رنگ‌شدگی رکاب و سپرها

همان‌طوری که گفته شد، یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در قیمت خودروی کارکرده، رنگ‌شدگی قسمتی از بدنه آن است. به‌طور مثال اگر خودرویی از ناحیه درب‌ها، گلگیر، کاپوت و… آسیب‌دیده و رنگ‌شده باشد، به میزان مشخصی از قیمت آن کاسته خواهد شد؛ اما این مسئله در خصوص رکاب و سپرها صدق نمی‌کند؛ بنابراین اگر خودروی شما از ناحیه رکاب و یا سپرها آسیب‌دیده است، با خیال راحت آن را تعویض یا رنگ کنید.

خودروی دور رنگ یعنی چه؟

احتمالاً دریک آگهی دیده و یا در تماس با شخصی برای خرید خودرو شنیده‌اید که فلان خودرو دور رنگ است. برخی از خودروها در اثر برخوردهای جزئی، ساییدگی، خط و خش، آفتاب‌سوختگی و… دورتادور آن آسیب می‌بینند و برای ظاهر بهتر دورتادور آن را رنگ می‌کنند. به این خودروها اصطلاحا دور رنگ گفته می‌شود.

نکاتی در خصوص پولیش خودرو

پولیش یک نوع ماده است که براثر مالش و اصطکاک دانه‌های موجود در آن، یک‌لایه بسیار نازک از سطح رنگ خودرو را برداشته و سطح بدنه را کاملاً تمیز و براق می‌کند. برخی از مواقع صاحب خودرو بنا به سلیقه و اینکه خودروی براق‌تری داشته باشد، اقدام به پولیش کاری می‌کند. در مواردی هم‌، رنگ خودرو آسیب‌دیده و نیاز به پولیش‌کاری دارد که این موارد عبارت‌اند از:

مات شدن رنگ خودرو.
آفتاب‌سوختگی بدنه خودرو.
تأثیرات شیمیایی (شوینده‌های غیر استاندار، باران‌های اسیدی و…)

نکته پایانی

در این مقاله با روش‌های تشخیص رنگ خودرو یا کارشناسی رنگ ماشین آشنا شدید. تشخیص چشمی رنگ‌شدگی خودرو کاری پر ریسک است. خصوصاً با توجه به تورم و قیمت بالای خودرو در این روزها، ممکن است یک یا چند قسمت از خودرو آسیب‌دیده و رنگ‌شده باشد که از دید شما پنهان بماند. لذا بهترین کار برای اطمینان از سلامت خودرو، کمک گرفتن از کارشناسان مجهز به ابزارهای پیشرفته می‌باشد.

ضمن تشکر از اینکه تا آخر این محتوا در وب‌سایت تهران مدرن با ما بودید، امیدواریم مطالب گفته‌شده برایتان مفید واقع‌شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست